Männistö, Aino-Maria Aleksandra2024-05-282024-05-282024-05-28http://hdl.handle.net/10138/576110Tarkastelen tässä tutkielmassa Ylen kouluväkivaltaa käsittelevien uutisten alle syntyneitä verkkokeskusteluja ja tarkemmin näiden verkkokeskustelujen argumentoivia kommentteja. Tutkielmani tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä siitä, millaisia käsityksiä yhteiskunnassa vallitsee kouluväkivallasta ja sen taakse kätkeytyvistä asioista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia diskursseja kouluväkivaltaan liittyvien verkkokeskustelujen argumentoivista kommenteista voi tunnistaa. 2. Millaisilla kielellisillä keinoilla argumentaatiota vahvistetaan? Tutkielmani teoreettisena taustana on diskurssintutkimus sekä argumentaation ja retoriikan tutkimus. Tarkas-telen aihetta myös kriittisen diskurssintutkimuksen keinoin kriittisellä otteella. Analyysissani hyödynnän retoriikan analyysia argumentaation vakuuttavuutta tarkastellessani. Tutkimusaineistona on kahden syksyllä 2023 ilmestyneen verkkokeskustelun argumentoivat kommentit, joita on yhteensä 323. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysina kriittisellä otteella argumentaation ja retoriikan teoriaa hyödyntäen. Tutkielmani tulokset osoittavat, että argumentoivista kommenteista voi tunnistaa kolme diskurssia. Diskurssit ovat kotikasvatuksen diskurssi, yhteiskunnan rakenteiden diskurssi ja määrittelyn diskurssi. Tämän tutkielman avulla voidaan päätellä, millaisia käsityksiä yhteiskunnassa on kouluväkivallasta ja siihen suhtautumisesta. Argumentaatiossa, josta diskurssit olivat tunnistettavissa hyödynnettiin monipuolisesti erilaisia kielellisiä, sanastollisia ja retorisia keinoja. Keskeisiä ovat etenkin modaalisuus, syy-seuraussuhteet, tosiasiapuhe ja kategoriat. Vanhempien vastuu korostui aineistossa ja yhteiskunnalta toivottiin kovempia rangaistuksia ja puuttumista kouluissa tapahtuvaan väkivaltaan. Lisäksi kiusaamisen käsitteen käyttö nähtiin vähättelevänä.finIn Copyright 1.0KouluväkivaltaKriittinen diskurssintutkimusArgumentaatioRetoriikkaDiskurssiVerkkokeskusteluUusi retoriikkaDiskurssianalyysi”Ihan ensimmäiseksi pitää lopettaa tämä vähettely ja alkaa puhumaan näistä rikoksista oikeilla nimillä” : Retorinen diskurssianalyysi kouluväkivaltaa käsittelevien verkkokeskustelujen argumentoivista kommenteistaURN:NBN:fi:hulib-202405282333pro gradu -tutkielmaSuomen kieliFinnish LanguageFinska språketSuomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien maisteriohjelmaMaster's Programme in Finnish and Finno-Ugrian Languages and CulturesMagisterprogrammet i finska och finskugriska språk och kulturer