Hieta-Wilkman, Sinikka2009-09-082009-09-081999-11-01http://hdl.handle.net/10138/9910Only abstract. Paper copies of master’s theses are listed in the Helka database (http://www.helsinki.fi/helka). Electronic copies of master’s theses are either available as open access or only on thesis terminals in the Helsinki University Library.Vain tiivistelmä. Sidottujen gradujen saatavuuden voit tarkistaa Helka-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka). Digitaaliset gradut voivat olla luettavissa avoimesti verkossa tai rajoitetusti kirjaston opinnäytekioskeilla.Endast sammandrag. Inbundna avhandlingar kan sökas i Helka-databasen (http://www.helsinki.fi/helka). Elektroniska kopior av avhandlingar finns antingen öppet på nätet eller endast tillgängliga i bibliotekets avhandlingsterminaler.Tutkimuksessa on selvitetty järjestöviestinnän odotusten kohtaamista ja tiedonhallintaa.Yhtenä tavoitteena on ollut saada selville, onko järjestöviestinnässä etujärjestön jäsenilleen tarkoittama tieto sitä, mitä jäsenet haluavat. Toisena tavoitteena on ollut tutkia, mistä lähteistä ja miten järjestön asiantuntijat valikoivat irtotietoa, josta he muodostavat järjestöviestinnässä välitettävää tietoa jäsenille. Tutkimuksen kohteena ovat olleet Suomen sähkö- ja teleurakoitsijaliiton (STUL) järjestöviestintä sekä jäsenyritykset ja asiantuntijat. Tutkimuksessa on sovellettu odotusten kohtaamisen tutkimiseen John Machinin odotusanalyysiä (expectation approach), jossa on selvitetty STUL:n jäsenyritysten sekä asiantuntijoiden keskinäisiä odotuksia toisiltaan. Tiedonhallintaa on tutkittu soveltaen Chung Wei Choon informaation käytön yleistä mallia (the general model of information use), jonka avulla on selvitetty järjestöviestinnän tiedontarpeita, tiedonhankintaa sekä tiedon muodostusta järjestöviestinnäksi. Tutkimuksen kohteena on ollut STUL:n 10 jäsenyritystä sekä 12 juridista, teknistä, työehtosopimus- ja talousasiantuntijaa. Teemahaastattelut on tehty vuoden 1999 tammi- ja toukokuun välisenä aikana. Lisäksi empiria-aineistona on tutkittu vuoden ajalta STUL:n järjestöviestinnän jäsen-, toimitusjohtaja- ja TES-tiedotteita, joissa oli yhteensä 380 eri aihepiiriä käsittelevää juttua. Odotusanalyysin tuloksista voidaan päätellä, että vaikka määrällinen analyysi osoittaisi jäsenten ja asiantuntijoiden odotusten olevan lähellä toisiaan, voivat odotukset silti sisällöllisesti erota jäsenten kannalta olennaisissa asioissa. Järjestöviestinnän tietojen odotetaan auttavan parantamaan yritysten taloudellista kannattavuutta. Jäsenyrityksillä on eniten sisällöllistä odotuksia omalta toimialaltaan sähkö- ja teleurakoitsijoiden tapauksessa teknisistä asioista. Asiantuntijat päättävät aika pitkälti, mitä järjestöviestinnässä esitetään, vaikka jäsenten odotukset ohjaavatkin tiedontarpeita. He hankkivat irtotiedon tekstuaalisista, sähköisistä ja henkilölähteistä. Henkilölähteet ovat tärkeimpiä ja tekstuaaliset ovat yleisimpiä. Lähteiden valintaan vaikuttavat pääsyn helppous sekä aikaisemmat kokemukset lähteestä. Järjestöviestinnän tiedonhankinta osoittautui Choon teorian mukaisesti tilanteesta johtuvaksi, sen käyttö konstruoiduksi sekä niin tiedonhankinta kuin käyttökin dynaamiseksi.finSuomen sähkö- ja teleurakoitsijaliittojärjestöviestintäorganisaatioviestintätiedonhallintatiedonhankintatiedontarveOdotusten kohtaaminen ja tiedonhallinta : Suomen Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton järjestöviestintä709Master’s thesisabstractOnly