Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, KäyttäytymistieteetUniversity of Helsinki, Faculty of Educational Sciences, Behavioural SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten, BeteendevetenskaperYrtti, Kaisa2020URN:NBN:fi:hulib-202009174132http://hdl.handle.net/10138/319438Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoiteorientaatioryhmiä voidaan löytää 30 -vuotiaiden työntekijöiden joukosta ja miten eri ryhmiin kuuluvat työntekijät eroavat toisistaan työn imun ja työuupumuksen suhteen. Tavoiteorientaatioita on perinteisesti tutkittu muuttujalähtöisesti, mutta tämän tutkimuksen lähtökohtana oli henkilösuuntautunut lähestymistapa, joka mahdollistaa työntekijöiden päällekkäisten tavoitteiden tutkimisen. Tämän tutkimuksen aineisto oli kerätty osana Suomen Akatemian ja Jacobs Foundationin rahoittamaa Finnish Educational Transitions (FinEdu) –hanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin 30-vuotiaiden työntekijöiden kyselyaineistoa (N=372), joka on kerätty syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Työntekijät jaettiin tavoiteorientaatioryhmiin hyödyntäen k-keskiarvon klusterianalyysia. Ryhmien välisiä eroja työn imussa ja työuupumuksessa tutkittiin yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) käyttäen. Tutkimuksessa löytyi neljä tavoiteorientaatioryhmää: piittaamattomat, oppimisorientoituneet, välttämisorientoituneet ja menestysorientoituneet. Kaikki tavoiteorientaatioryhmät olivat hyvin samankokoisia, joten poikkeavan suurta tai normatiivista työntekijäryhmää ei tutkimuksessa ilmennyt. Piittaamattomat olivat vähiten oppimis- ja menestysorientoituneita työelämässä, mutta he eivät myöskään vältelleet työntekoa. Menestysorientoituneiden ryhmällä korostui halu työssä oppimiseen, menestymiseen ja erityisesti suoriutumiseen ja heille tunnusomaista oli sosiaalinen vertailu ja epäonnistumisen pelko. Välttämisorientoituneiden ryhmä halusi selvitä työnteosta mahdollisimman vähällä eivätkä he olleet erityisen motivoituneita työntekoa kohtaan. Oppimisorientoituneet olivat hyvin kiinnostuneita työpaikalla oppimisesta ja menestymisestä. Tässä tutkimuksessa oppimisorientoituneiden ryhmä koki vähiten työuupumusta kuin muut ryhmät. Välttämisorientoituneet kokivat työuupumusta eniten. Työn imun arvioinneissa oppimis- ja menestysorientaatioryhmät erosivat piittaamattomien ja välttämisorientoituneiden ryhmistä ja tulokset osoittivat, että oppimis- ja menestysorientoituneet ovat tarmokkaampia, omistautuneempia ja uppoutuvat työntekoon enemmän kuin piittaamattomat ja välttämisorientoituneet. Tulokset tukevat ajatusta, että työnantajien olisi tärkeää tiedostaa, että työpaikoilla on eri tavoin motivoituneita työntekijöitä ja heihin tulisi kiinnittää eri tavalla huomiota työnhyvinvoinnin näkökulmasta. On myös tärkeää tutkia työhyvinvointi positiivisesta näkökulmasta, koska se voi avata uusia näkökulmia.The aim of this study was to examine what kind of achievement goal orientation profiles can be identified and their relations to work engagement and job burnout among 30-year old employees. Usually researchers have adopted a variable-centred approach in achievement goal examinations, but this study was based on a person-centred approach, which allows for the study of multiple goals among employees. The data used in this study was collected as a part of the Finnish Education Transitions (FinEdu) -research project, funded by the Academy of Finland and Jacobs Foundation. The participants of this study were (N=372) 30-year old employees. Groups of students with different motivational profiles were identified using a k-mean cluster analysis. Group differences in work engagement and burnout were examined by means of analysis of variance (ANOVA). Four different achievement goal orientation profiles were found: uninterested, success-oriented, mastery-oriented, and avoidance-oriented. All achievement groups were of the same size, so there did not appear any exceptionally large or normative motivational groups of 30-year old employees in the study. Uninterested employees were the least mastery- and success-oriented in working life, but they also did not avoid working as such. The group of success-oriented employees emphasized the desire to learn, to succeed and specially to perform at work, and they were characterized by social comparison and fear of failure. The avoidance-oriented group just wanted to cope with work tasks, and they were not particularly motivated to work. Mastery-oriented employees were interested in learning and succeeding in the workplace. In this study, the mastery-oriented employees experienced the less burnout than the other groups, and the avoidance-oriented group experienced burnout the most. In work engagement assessments, mastery and success-oriented groups differed from uninterested and avoidance-oriented groups, and the results show that mastery- and success-oriented groups are more energetic, dedicated and immersed in work than employees who are uninterested and avoidance-oriented. These results support the idea that employers should recognize and draw attention to differently motivated employees, and they should be given different attention from the point of view of well-being at work. It is also important to examine well-being at work also from a positive construction, as it can open up new perspectives about work engagement.finTavoiteorientaatiottyöntekijöiden motivaatiohenkilösuuntautunut lähestymistapatyön imutyöuupumusTavoiteorientaatioryhmät ja niiden yhteys työintoon ja työuupumukseen 30-vuotiailla työntekijöilläAchievement goal orientation profiles and their associations with work engagement and burnout among 30-year old employeespro gradu -tutkielmatKasvatustiedeEducationPedagogik