Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenSaunders, Ella2024URN:NBN:fi:hulib-202406273399http://hdl.handle.net/10138/578496Kieli on varsin olennainen osa opetusta, oli se sitten kirjoitettua tai puhuttua. Opettajat tekevät luonnollisesti myös siihen liittyviä valintoja jatkuvasti joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Kielitietoisuus on kieleen liittyviä asenteita ja valintoja ohjaava ajattelutapa, joka löytyy myös opetussuunnitelmasta (Opetushallitus, 2014, s. 28), mutta sen konkreettisessa soveltamisessa näyttäisi olevan epäselvyyksiä (ks. Tainio & Kallioniemi, 2019). Erityisesti oppiainekohtaista kielitietoisuutta on tutkittu vähän ja esimerkiksi matematiikan kontekstissa kielitietoisuudesta on lähes olematon määrä tutkimusta. Tässä tutkimuksessa tavoitteenani onkin selvittää opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielitietoisuudesta matematiikan opetuksessa. Tutkimustehtävänä on siis lisätä ymmärrystä oppiainekohtaisesta kielitietoisuudesta ja siitä, miten tulevat matematiikan opettajat ymmär-tävät käsitteen merkityksen käytännössä. Hankin aineistoni haastattelemalla viittä opettajaopiskelijaa hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseni oli laadullinen ja aineistoa analysoin fenomenografian tarjoamin keinoin aineistolähtöisesti. Fenomenografialle tyypillisesti pyrin selvittämään ja vertailemaan erilaisia käsityksiä kielitietoisuudesta matematiikan opetuksessa. Opettajaopiskelijat käsittivät kielitietoisuutta kuuden eri käytännekategorian kautta: tarkan termien käytön, selkokielisyyden, matematiikan kielentämisen, tehtävänannoissa käytetyn kielen, luokan kielien opetuksessa hyödyntämisen ja kielen hyödyntämisen sosiaalisena välineenä. Näiden pohjalta opettajille rakentui kaksi eri kielitietoisuusnäkökulmaa: matematiikan kielen opettaminen ja luokan kielien hyödyntäminen. Vaikka nämä tulokset eivät ole yleistettävissä, ne tarjoavat näkökulmaa kielitietoisuuteen ja sen sisäistämiseen erityisesti matematiikan ja ainedidaktiikan näkökulmasta.Language is an essential part of education, whether written or spoken. Teachers constantly make language related choices, both consciously and unconsciously. Language awareness is a mindset that guides attitudes and choices related to language and is also found in the curriculum (Opetushallitus, 2014, p. 28), but there seem to be ambiguities in its concrete application (see Tainio & Kallioniemi, 2019). Especially subject-specific language awareness has been studied very little, and in the context of mathematics, there is almost no research. The aim of this study is thus to understand prospective teachers' perceptions of language awareness in mathematics education. The research task is to increase understanding of subject-specific language awareness and how future mathematics teachers understand the concept's practical significance. I collected my data by interviewing five teacher trainees using semi-structured thematic interviews. My research was qualitative, and I analysed the data using means offered by phenomenography, inductively. Typically for phenomenography, I sought to identify and compare different conceptions of language awareness in mathematics education. Teacher trainees conceptualized language awareness through six different practice categories: precise use of terms, clarity of language, the verbalization of mathematics, language choices in assignments, utilizing different languages in teaching, and using language as a social tool. Based on these, teachers’ understanding of language awareness was divided into two different perspectives: teaching the language of mathematics and utilizing classroom languages. Although these results are not generalizable, they offer insight into language awareness and its internalization, especially from the perspectives of mathematics and subject didactics.finKielitietoisuusmatematiikkamatematiikan opetusopettajankoulutusKielitietoisuus matematiikan opetuksessa : Opettajaopiskelijoiden käsityksiä ja asenteitaLanguage Awareness in Mathematics Education : Student Teachers’ understanding and viewspro gradu -tutkielmatLuokanopettaja, kasvatustiedeClass Teacher, EducationKlasslärare, pedagogikKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster's Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik