Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenJuusola, Sirpa2023URN:NBN:fi:hulib-202306152986http://hdl.handle.net/10138/359107Tiivistelmä Tiedekunta: Kasvatustieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Kasvatustieteiden maisteriohjelma Opintosuunta: Erityispedagogiikka Tekijä: Sirpa Juusola Työn nimi: Ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskelutaidot Työn laji: Pro gradu -tutkielma Kuukausi ja vuosi: Huhtikuu 2023 Sivumäärä: 80 + 13 liitesivua Avainsanat: opiskelutaidot, opiskelukyky, tuen tarve, oppimisvaikeus Ohjaaja tai ohjaajat: Lotta Uusitalo, Henri Pesonen Säilytyspaikka: Tiivistelmä: Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi ammattikorkeakouluopiskelijat Kaak-kois-Suomen ammattikorkeakoulussa arvioivat omat opiskelutaitonsa eri osa-alueilla. Tavoit-teena oli myös vertailla opiskelutaitoja eri ryhmien välillä sekä saada tietoa opiskelijoiden toi-veista liittyen opiskelutaitojen kehittämiseen. Teoriapohjana tutkielmassa käytettiin Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön ja Työterveyslaitoksen kehittämää opiskelukykymallia. Menetelmät. Tutkimusaineisto kerättiin opiskelijoille suunnatulla Webropol-kyselyllä lokakuussa 2022. Kyselyyn vastasi 758 opiskelijaa. Kysely laadittiin käyttämällä pääosin olemassa olevia mittareita. Kysely koostui seitsemästä luokitteluasteikollisesta taustatietokysymyksestä sekä kymmenestä osiosta, joiden väittämiin vastattiin käyttämällä viisiportaista Likert-asteikkoa. Avoimella kysymyksellä kerättiin tietoa opiskelijoiden toiveista. Kerätty aineisto oli pääosin kvantitatiivista, ja sen analysoinnissa käytettiin SPSS-ohjelmaa. Tulokset ja johtopäätökset. Kymmenestä opiskelutaitoja mittaavasta osiosta parhaimman arvi-oinnin sai Opiskeluorientaatio ja motivaatio (vastausten ka 4,21). Sen sijaan matalin arviointi oli osiossa Lukeminen (ka 3,22). Taustamuuttujien mukaan jaettujen ryhmien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja. Esimerkiksi korkeakoulutaustaisten keskiarvot olivat monessa osiossa kor-keampia verrattuna lukio- ja ammattikoulutaustaisiin, kuten myös yli 30-vuotiaitten keskiarvot verrattuna nuorempiin. Koulutusalojen välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Oppimisvai-keuksia oli kyselyn mukaan 26,4 %:lla vastaajista. Lähes 30 % vastaajista toivoi saavansa tu-kea opiskelutaitojen kehittämiseen, esimerkiksi tukea oppimistapoihin ja –tekniikoihin, aikatau-luttamiseen sekä lukemisen ja kirjoittamisen perustaitoihin. Myös henkilökohtaista ohjausta toi-vottiin lisää. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksen ohjauksen kehittämisessä ja erilaisten opiskelutaitoja tukevien toimien suunnittelussa ja järjestämisessä.Faculty: Educational Sciences Degree programme: Master’s Programme in Education Study track: Special Education Author: Sirpa Juusola Title: Study skills at a university of applied sciences Level: Master’s thesis Month and year: April 2023 Number of pages: 80 + 13 Keywords: study skills, study ability, need for support, learning difficulty Supervisor or supervisors: Lotta Uusitalo, Henri Pesonen Where deposited: Abstract: Objectives. This thesis had three main objectives: to find out how students at South-Eastern Finland University of Applied Sciences evaluate their own study skills in different areas, to compare study skills between different groups and to get information about students' wishes regarding the development of study skills. The study ability model developed by the Finnish Student Health Service (FSHS) and the Finnish Institute of Occupational Health was used as the theoretical basis in the thesis. Methods. The research material was collected with a Webropol survey aimed at students in Oc-tober 2022. 758 students responded to the survey. The survey was compiled using existing in-struments for measuring study skills. The questionnaire consisted of seven background infor-mation questions and ten sections which included statements that were answered using a five-point Likert scale. An open question was used to gather information about the students' wishes related to support needed for developing study skills. The collected data was mainly quantita-tive, and it was analysed using the SPSS program. Results and conclusions. Of the ten sections measuring study skills, Study Orientation and Motivation received the highest rating, and the lowest rating was in the section Reading. There were statistically significant differences between the groups divided according to the back-ground variables. For example, the average scores of those with a higher education back-ground were higher in many sections compared to those coming from upper secondary level education. Also, the students being over 30 years old, had higher average scores compared to younger ones. There were no statistically significant differences between the fields of study. According to the survey, 26.4% of the respondents had learning difficulties. Almost 30% of the respondents hoped to receive support for developing study skills, such as support for devel-oping learning methods and techniques, scheduling, and basic reading and writing skills. Also, more personal guidance was hoped for. The results of the research can be used in the devel-opment of guidance services at South-Eastern Finland University of Applied Sciences as well as in the planning and organization of various activities that support students’ study skills.finopiskelutaidotopiskelukykytuen tarveoppimisvaikeusAmmattikorkeakouluopiskelijoiden opiskelutaidotStudy skills at a university of applied sciencespro gradu -tutkielmatErityispedagogiikkaSpecial EducationSpecialpedagogikKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster´s Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik