Niu, Shuanghong Jenny2021-08-182021-09-072021-08-182021-09-17http://hdl.handle.net/10138/333263Currently, with such rapid changes in societies and the environment and with significant global challenges, there are increasing demands to prepare students to take care of their personal development and their lives, as well as their competencies for future work. Schools and education must provide them with 21st century competencies, such as collaboration, critical thinking, communication, and creativity. Merely acquiring knowledge is not enough. The learning of competencies that consist of knowledge, skills, attitudes and values has become increasingly important. Moreover, how to teach and learn these competencies is one of the vital focal points in education. The main goal of this dissertation was to investigate the essential critical aspects which create the conditions for supporting the student learning of competencies for a changing environment. This dissertation consists of five original studies which focus on the pedagogical aspects promoting teaching and learning 21st century competencies. The material used in the five published articles was collected in Finland and/or China. The aim was not to compare these two very different educational systems, but to look for common aspects when using the same pedagogical methods in two different educational contexts. The main findings of the original studies were further analyzed with the purpose of uncovering what commonalities they had. The analysis had three main aims. One aim was to identify the students’ role in acquiring these competencies. Another aim was to examine what the teachers’ role is in supporting the student learning of competencies. The third aim was to reflect on what kind of learning environments promote student learning of competencies. To conclude, based on these five original studies, three critical aspects emerged in supporting teaching and learning 21st century competencies. First, students should have an active role in their learning, having agency when they acquire these competencies. Second, in this process, the teachers’ role was to facilitate the student learning processes and activities based on their pedagogical thinking and decision making. The third observation was the importance of socially-supported interactive and collaborative learning environments. Students learned these skills and competencies as active agents in socially-supported interactive and collaborative learning environments. In this dissertation, implications and suggestions based on the findings were also provided in order to stimulate and encourage further research in teaching and learning 21st century competencies.Nopeat yhteiskuntalliset ja ympäristöä koskevat muutokset sekä merkittävät maailmanlaajuiset haasteet vaativat enenevässä määrin, että oppilaat ja opiskelijat saavat valmiuksia ohjata omaa henkilökohtaista kehitystään ja elämäänsä sekä valmistautuvat tulevaan työelämään. Koulujen ja koulutuksen on tarjottava heille laaja-alaisia tulevaisuuskompetensseja, joita kuvataan usein 2000-luvun kompetensseina. Niihin sisältyvät mm. yhteistyöhön liittyvä osaaminen, kriittinen ajattelu, kyky viestintään ja vuorovaikutukseen, luova ajattelu ja toimijuus. Pelkästään tiedon omaksuminen ei riitä. Kompetenssien oppimiseen sisältyy tietojen, taitojen, asenteiden ja arvojen moninaisuus. Näiden opettamisesta ja opiskelusta on tullut yksi koulutuksen tärkeimmistä painopisteistä. Väitöskirjan päätavoitteena oli tutkia keskeisiä kriittisiä tekijöitä, joiden avulla opiskelijoille luodaan edellytyksiä hankkia laaja-alaista osaamista eli oppia niitä tulevaisuuskompetensseja, joita tarvitaan muuttuvissa olosuhteissa. Tämä väitöskirja koostuu viidestä osatutkimuksesta, jotka keskittyvät 2000-luvun kompetenssien opettamista ja oppimista edistäviin pedagogisiin tekijöihin. Viiden julkaistun artikkelin materiaali on kerätty Suomessa ja/tai Kiinassa. Tavoitteena ei ole verrata näitä kahta hyvin erilaista järjestelmää keskenään, vaan etsiä yhteisiä tekijöitä, kun käytetään samoja pedagogisia menetelmiä kahdessa eri koulutusjärjestelmässä. Alkuperäisten tutkimusten tärkeimpiä tuloksia analysoitiin yksityiskohtaisemmin, jotta löydettäisiin maiden väliset yhtäläisyydet. Analyysillä oli kolme päätavoitetta. Yksi tavoite oli tunnistaa oppilaiden ja opiskelijoiden rooli heidän oppiessaan 2000-luvun kompetensseja. Toisena tavoitteena oli tutkia opettajien roolia opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Kolmantena tavoitteena oli tarkastella, millaiset oppimisympäristöt edistävät oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista. Näiden viiden osatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 2000-luvun laaja-alaisten kompetenssien opettamista ja oppimista edistää kolme kriittistä tekijää. Ensinnäkin oppilailla ja opiskelijoilla tulisi olla aktiivinen rooli oppimisessa, ja heillä on oltava toimijuutta, kun he hankkivat näitä kompetensseja. Toiseksi opettajien tehtävänä on fasilitoida eli tukea ja ohjata välillisesti opiskelijoiden oppimisprosesseja ja toimintaa käyttämällä pedagogista ajattelua ja päätöksentekoa tilanteiden aikana. Kolmas havainto oli sosiaalisesti tuetun interaktiivisen ja yhteistoiminnallisen oppimisympäristön tärkeys. Oppimisympäristön tulee mahdollistaa 2000-luvun kompetenssien hankkiminen niin, että oppijat ovat aktiivisia toimijoita sosiaalisesti tuetuissa vuorovaikutteisissa ja yhteistoiminnallisissa oppimisympäristöissä. Tässä väitöskirjassa annetaan tuloksiin perustuvia käytännöllisiä pedagogisia ehdotuksia ja jatkotutkimuksen aiheita 2000-luvun tulevaisuuskompetenssien opettamiseksi ja oppimiseksi.application/pdfengJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.educationTeaching and learning 21st century competencies : paving the way to the futureURN:ISBN:978-951-51-7401-7Doctoral dissertation (article-based)