Tapio-Salmi, Eliisa2009-09-082009-09-082000-09-06http://hdl.handle.net/10138/10439Only abstract. Paper copies of master’s theses are listed in the Helka database (http://www.helsinki.fi/helka). Electronic copies of master’s theses are either available as open access or only on thesis terminals in the Helsinki University Library.Vain tiivistelmä. Sidottujen gradujen saatavuuden voit tarkistaa Helka-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka). Digitaaliset gradut voivat olla luettavissa avoimesti verkossa tai rajoitetusti kirjaston opinnäytekioskeilla.Endast sammandrag. Inbundna avhandlingar kan sökas i Helka-databasen (http://www.helsinki.fi/helka). Elektroniska kopior av avhandlingar finns antingen öppet på nätet eller endast tillgängliga i bibliotekets avhandlingsterminaler.Tämä tutkimus perehtyy konsernin tapaan toimia. Määritelmän mukaan toimintatavat ovat yksittäisiä, tilannekohtaisia käytännön ratkaisuja, joita ohjaa organisaatiossa omaksuttu yleisempi tapa toimia. Tapa toimia on yksi keino ihmisten johdattamiseen, kun yhä nopeammin muuttuva toimintaympäristö haastaa organisaation perinteiset johtamismenetelmät. Haluttu tapa toimia voidaan virallistaa organisaatiossa esimerkiksi viestinnällisten teemojen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tarkemmin, minkälaisen viitekehyksen virallistettu tapa toimia luo viestinnän ja johtamisen kannalta. Erityisenä tarkastelukohteena on keskijohto. Pyrkimyksenä on selvittää, minkälaisia ongelmia ja oivalluksia tapaan toimia liittyy. Tutkimuksen teoriaosassa tapa toimia ja sen viestiminen pyritään istuttamaan viitekehykseen, johon kuuluu organisaatioon, ihmiskeskeiseen johtamiseen, keskijohdon asemaan, organisaatiokulttuuriin, viestinnän dynamiikkaan ja viestintätehtävään liittyviä teorioita. Tulevaisuuteen johdattaminen ja muutos ovat myös olennaisia tekijöitä. Teoreettisen tarkastelun perusteella tapa toimia näyttäisi muodostavan synergisen vastaparin brandin hallinnan kanssa. Tapa toimia on tällöin eräs sisäisen profiloinnin ja brandin hallinta ulkoisen profiloinnin muoto. Virallistettu tapa toimia saa sisällöllisen merkityksensä Aulan mallin mukaisesti organisaation kulttuurisilla areenoilla. Tutkimuksen empiiriaosan tapaustutkimus antaa toisen näkökulman tapaan toimia. Tutkimuksen kohteena on Fortum-konserni. Aineiston pääosa koostuu keskijohdon ja Tapa toimia -koordinaattoreiden teemahaastatteluista. Haastatteluihin osallistui 12 henkilöä seitsemästä eri konsernin yksiköstä. Tapaustutkimus osoittaa, että tapa toimia kytkeytyy ensisijaisesti niihin merkityksiin, joiden pohjalta teemat on alunperin synnytetty. Fortumin Tapa toimia viitoittaa konsernin visiota. Se sijoittuu jatkumolle, jonka toisessa päässä ovat eettiset arvostukset ja toisessa liiketoiminnan avaintekijät. Haastateltujen keskuudessa Tapa toimia -teemat ovat kulttuurisesti hyväksyttyjä, koska niistä tunnistetaan arvostettuja asioita. Tapa toimia on kuitenkin etäinen, koska sen merkitykset liitetään etupäässä konsernitasolle. Etäisyys näyttäisi johtuvan merkityksiä luovien kulttuuristen areenoiden puutteesta. Etäisyys selittyy osin myös sillä, että virallistettu Tapa toimia on suhteellisen nuori ison konsernin kulttuuriseksi tuotteeksi. Tapaustutkimuksen perusteella on ilmeistä, että konsernin yksikkökohtaiset erot ja ominaisuudet on huomioitava, kun tämänkaltaisia viestinnällisiä viitekehyksiä halutaan edistää ja hyödyntää. Tutkimuksen tärkeimpiä lähteitä: Aula, P. (1999): Organisaation kaaos vai kaaoksen organisaatio? Dynaamisen organisaatioviestinnän teoria; Åberg, L. (1997): Viestinnän strategiat.finKonsernin tapa toimia : Keskijohto viestintätehtävissä709Master’s thesisabstractOnly