Wikström, Valtteri2022-09-192022-09-302022-09-192022-10-10http://hdl.handle.net/10138/348170Interpersonal communication depends on a variety of signals, which humans have evolved to observe and understand in face-to-face interaction. Direct social perception and primary intersubjectivity refer to the ability to process non-verbal signals about the mental states of other people quickly and automatically, as a way to sort of co-experience them. Mediated communication is often necessary and even preferred due to different reasons, such as distance, time, or the use of technological tools, but currently there is no match for physical presence when it comes to engaging the mechanisms of primary intersubjectivity for understanding emotion and intent. This thesis is about the development of digital tools for improving collaboration in synchronous computer-mediated communication. While exploring multimodal technologies for communication, a lack of quantifiable measures for assessing the effects of prototypes on cooperation was identified. To this end, collaborative performance tasks were developed for a series of studies and used in order to investigate cooperation in computer-mediated interaction. In Study I, a joint coordination task in the form of a collaborative car racing game was used to study inter-brain synchronization without physical presence. The study revealed that EEG synchonization happens in the online gaming context. EEG synchronization was connected to task performance both momentarily, with higher gamma synchrony occurring during better performance, and pairwise, with higher overall alpha synchrony among high-performing pairs. Study II details the development and testing of a collaborative block design task, which was created to assess pair performance in social virtual reality (VR). The task can also be replicated in face-to-face interaction, making it possible to compare effects in these two domains. Individual visuospatial intelligence was identified as a factor that needs to be controlled when using the collaborative block design task. In Study III, a mouse controlled visual guidance task was developed to study the application of heart rate sharing in online chat box customer service. Combining quantitative and qualitative data, the study revealed that biosignal sharing might not be an optimal strategy for supporting cooperation and presence in customer service text chat. Taken together, the results suggest that both cooperative task performance and inter-brain synchronization can be meaningful measures in the development of synchronous computer-mediated communication. A final task, SynchroMouse is presented as a possible activity for increasing inter-brain and interpersonal synchronization online.Tämä väitöskirja koskee läsnäolon ja yhteistyön tukemista samanaikaisessa verkon yli tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, ja menetelmiä yhteistyön mittaamiseksi. Yhteistyötehtäviä kehitettiin tutkimussarjassa, joka tutkii yhteistoimintaa tietokonevälitteisessä kommunikaatiossa. Verkossa tapahtuva ihmistenvälinen vuorovaikutus on hyvin suosittua, ja sen käyttö on lisääntynyt viime vuosina. Sitä käytetään yhteistyöhön ja sosiaalisten suhteiden ylläpitoon. Meidän sosiaaliset kykymme ovat kuitenkin kehittyneet kasvokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, ja verkossa pienet eleet, ilmeet ja ihmisten välinen tahdistuminen, joiden avulla ymmärrämme toistemme tunteita ja aikeita, jäävät usein vähemmälle huomiolle. Ensimmäinen osatutkimus osoitti, että aivojen välistä tahdistumista tapahtuu kun ihmiset pelaavat verkkopeliä ilman fyysistä läsnäoloa, ja että tahdistuminen on yhteydessä yhteistyössä suoriutumiseen. Toisessa osatutkimuksessa kehitettiin menetelmää, jolla voidaan arvioida yhteistyötä virtuaalitodellisuudessa, ja vertailla sitä kasvokkain tapahtuvaan yhteistyöhön. Kolmas osatutkimus tutki sykeinformaation käyttämistä kommunikaatiossa, ja osoitti sen olevan haitallista yhteistyötehtävässä suoriutumisen suhteen. Kokonaisuudessaan väitöstutkimus osoittaa, että verkkovuorovaikutusta voidaan kehittää yhteistyötehtävillä. Aivojen välisen tahdistumisen lisääminen voi myös olla keino parantaa läsnäolon tunnetta ja empatiaa verkossa. Lopuksi esitellään moninpelitehtävä, SynchroMouse, jonka on tarkoitus lisätä tahdistumista etänä.application/pdfengJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.psykologiaIntersubjectivity and cooperation in synchronous computer-mediated interactionURN:ISBN:978-951-51-8551-8Doctoral dissertation (article-based)