Kalalahti, MiraVarjo, Janne2020-10-092020-10-092012Kalalahti, M & Varjo, J 2012, 'Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus perusopetukseen sijoittumisessa ja valikoitumisessa', Kasvatus & Aika, Vuosikerta. 6, Nro 1, Sivut 39-55. < http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/kalalahti_ja_varjo_0103122343.pdf >ORCID: /0000-0003-1254-9351/work/150688382ORCID: /0000-0003-2528-4241/work/150688854http://hdl.handle.net/10138/320174Perheiden aikaisempaa vapaampi kouluvalintaoikeus ja peruskoulujen eriytymiskehitys ovat nousseet näyttävästi julkisen keskustelun aiheiksi. Tässä artikkelissa analysoimme tähän julkiseen keskusteluun liittyvää koulutuspoliittista puheavaruutta. Kuvaamme perusopetukseen sijoittumista ja valikoitumista ohjaavien periaatteiden rakentumista ja muuntumista koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon näkökulmasta. Tarkastelemalla tasa-arvon käsitehistoriallisia kerrostumia osoitamme nykyhetkessä kaksi erillistä kilpailevaa tulkintaa, jotka ilmenevät perusopetuksen lähikoulu-periaatteessa ja perheiden kouluvalintaoikeuden esiin nostamisessa.The development of Finnish basic education has included various reformulations of the objectives for the educational system and, also, different interpretations for the concept of equality. In this article, we elaborate the changes in the guiding principles of admission policies in basic education. By analyzing the changing concepts of equality in the education policy discourse and the practices, we explicate different socio-historical forms of admission policies. Based on the trajectory of the forms of selection, we interpret the recent change towards a more individualized concept of equality of opportunity and school choice. We argue that the key question of equality of opportunity in basic education is the balancing act between the principles of the “neighbourhood school” and open enrolment. We conclude that the underlying concepts of equality articulated in those principles are contradictory or diverse and may have elements that maintain, change or increase inequality of opportunity.17fininfo:eu-repo/semantics/openAccessKasvatustieteetTasa-arvo ja oikeudenmukaisuus perusopetukseen sijoittumisessa ja valikoitumisessaEquality and equity in enrollment and selection to comprehensive education]ArtikkeliopenAccessfc282310-05e0-407b-9b48-2fd5f5153758