Sainisto, Leena-RiittaLapp, Seija2025-10-152025-10-152025-10-15http://hdl.handle.net/10138/602701Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus oli löytää taitoja ja toimintamalleja, joiden vahvistaminen ennaltaehkäisee kiusaamista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia taitoja varhaiskasvatuksessa tulisi vahvistaa lasten keskuudessa kiusaamisen ennaltaehkäi-semiseksi sekä miten näitä taitoja voidaan tukea käytännön kasvatustyössä. Aiemmat tutki-mukset osoittavat, että kiusaaminen tulee nähdä puutteina lapsen taidoissa ja näitä taitoja voidaan opettaa ja oppia. Tutkimuksissa on noussut esiin tärkeänä kasvattajien tietämys kiu-saamisen ennaltaehkäisystä sekä taito rakentaa ryhmää turvalliseksi. Menetelmät. Tutkimus oli kvalitatiivinen narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa aineistona oli viisi varhaiskasvatukseen suunnattua opasta, jotka käsittelivät kiusaamisen ennaltaehkäisyä. Valintakriteereinä oli, että oppaiden tuli käsitellä kiusaamisen ennaltaehkäisyä tai kiusaamis-ta ehkäisevää taitoa varhaiskasvatuksen kontekstissa, suomenkielinen ja julkaistu aikavälillä 2015–2025 sekä kaikille avoin esimerkiksi kirjastosta lainattavissa tai internetistä saavilla oleva aineisto. Aineiston analyysi oli teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa aineistossa nous-seet teemat yhdistettiin myöhemmässä vaiheessa teoriaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa kiusaamisen ennaltaehkäisyn kannalta tärkeiksi vahvistettaviksi taidoiksi nousi vuorovaikutus-, kaveri-, itsesäätely- ja tunnetaidot sekä kyky empatiaan. Näitä taitoja tukevaksi toimintamalleiksi tutkimuksessa nousi aikuisen malli, tur-vallinen ilmapiiri, ohjatut tuokiot ja erityisesti harjoittelu aikuisen tuella arjessa. Näitä taitoja voidaankin kutsua tulevaisuuden taidoiksi, sillä lapsi tarvitsee niitä läpi elämän, jotta hän ei jää yhteiskunnan ulkopuolelle. Kiusaaminen on ryhmäilmiö ja tapahtuu vuorovaikutuksessa. Taitojen harjoittelu ja kiusaamisen ennaltaehkäiseminen on pitkäjänteistä työtä, johon tarvi-taan tietoa ja taitoa henkilöstöltä. Kiusaamista ehkäistään näkemällä jokaisen lapsen tar-peet. Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa ei ole yksittäisiä toimintatuokioita, se on laadukasta kokopäiväpedagogiikkaa. Kiusaamisen ennaltaehkäisy näkyy myös toimin-takulttuurissa ja aikuisten vuorovaikutuksessa. Kiusaamisen ennaltaehkäisy on myös arvova-linta. Oppaat ovat hyvin samassa linjassa teoriaviitekehyksen kanssa.finIn Copyright 1.0kiusaaminenvarhaiskasvatusennaltaehkäisytoimintamallitPienten lasten tärkeät taidot : Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessaURN:NBN:fi:hulib-202510154462kandidaatintyöVarhaiskasvatuksen opettajaEarly Education TeacherLärare inom småbarnspedagogikKasvatustieteiden kandiohjelmaBachelor's Programme in EducationKandidatprogrammet i pedagogik