Kurvinen, Satu2025-10-212025-10-212025-10-21http://hdl.handle.net/10138/602881Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten laulaminen tukee lasten kielellistä kehitystä kielitietoisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, onko valitussa aineistossa viitteitä siihen, millä tavoin laulaminen voisi vahvistaa lasten monikielisyyttä ja kulttuurista identiteettiä. Tutkimusaihe perustuu varhaiskasvatuksen tavoitteeseen edistää kielellistä tasa-arvoa ja osallisuutta sekä tukea kaikkien lasten kehitystä ja oppimista monikielisessä ja monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet musiikin ja laulamisen kokonaisvaltaiset hyödyt lapsen kehityksessä ja kasvussa. Tutkielma toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistona toimi neljä kotimaista vertaisarvioitua artikkelia, joissa käsiteltiin musiikin ja laulamisen merkitystä varhaiskasvatuksen ja kielenoppimisen kontekstissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysi rakentui kahden tutkimuskysymyksen pohjalta: (1) miten laulaminen tukee lasten kielellistä kehitystä kielitietoisessa varhaiskasvatuksessa ja (2) onko valitussa aineistossa viitteitä siihen, millä tavoin laulaminen voisi vahvistaa lasten monikielisyyttä ja kulttuurista identiteettiä. Tulosten perusteella laulaminen tuki kielen oppimista monipuolisesti. Se kehittää erityisesti ääntämistä, prosodiaa, sanavarastoa, rytmitajua sekä vuorovaikutustaitoja. Laulaminen loi turvallisen ja osallistavan oppimisympäristön, joka edisti oppimismotivaatiota ja osallisuutta. Lisäksi laulamisen todettiin voineen toimia välineenä tuoden esiin lasten omia kieliä ja kulttuuriperinteitä, mikä tuki heidän monikielisyyttään ja kulttuurista identiteettiään. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laulaminen on merkittävä osa kielitietoista ja kulttuurisesti sensitiivistä varhaiskasvatusta, ja sen pedagogista käyttöä tulisi vahvistaa varhaiskasvatuksen arjessa ja koulutuksessa.finIn Copyright 1.0varhaiskasvatuslaulaminenmusiikkikasvatusvarhaisiän musiikkikasvatuskielitietoisuusLaulaminen osana kielitietoista varhaiskasvatustaURN:NBN:fi:hulib-202510214467kandidaatintyöVarhaiskasvatuksen opettajaEarly Education TeacherLärare inom småbarnspedagogikKasvatustieteiden kandiohjelmaBachelor's Programme in EducationKandidatprogrammet i pedagogik