Vilkman, Heini2025-09-102025-09-102025-09-10http://hdl.handle.net/10138/600801Tavoitteet. Tässä työssä tarkastellaan peruskouluikäisten lasten oman äidinkielen sekä suomen kielen opiskelua monikielisten huoltajien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä monikielisten lasten huoltajilla on oman äidinkielen sekä suomen kielen opiskelusta koulussa ja kotona ja kuvata heidän muutostoiveitaan oman äidinkielen ja suomen kielen opiskelun osalta. Kodin ja koulun yhteistyöllä on tärkeä merkitys lapsen koulunkäynnin ja opiskelun kannalta. Tämän vuoksi tutkimuksessa tarkasteltiin juuri huoltajien näkemyksiä. Huoltajien näkemyksiä äidinkielen sekä suomen kielen opiskelun osalta on tutkittu melko vähäisissä määrin. Monikielisten lasten äidinkielen ylläpidon ja edistämisen sekä suomen kielen opiskelun tarkastelu on erityisen tärkeää nyt, kun Suomen väestön kielivaranto yhä moninaistuu. Tutkielma perustuu kielitietoisen pedagogiikan viitekehykseen, jonka keskiössä on yksikielisyyden normin käsite. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan huoltajaa, joista jokaisella oli eri äidinkieli (indonesia, vietnam, italia, punjabi, konkani, espanja, venäjä ja norja). Haastattelut pidettiin joko suomen tai englannin kielellä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että huoltajat kokivat niin oman äidinkielen kuin suomen kielen opiskelun tärkeinä heidän lapsilleen. Monen huoltajan kotona käytettiin useampaa kieltä äidinkielen ohella, ja suomen kieli oli usein yksi näistä kielistä. Huoltajien lapsista yhteensä neljälle kahdeksasta ei tarjottu oman äidinkielen opetusta. Huoltajien toiveena oli, että lapset voisivat osallistua oman äidinkielen opetukseen. Huoltajat olivat saaneet tietoa oman äidinkielen opetuksesta vaihtelevasti, ja he toivoivat, että tiedottaminen olisi selkeämpää ja yhtenäisempää. Huoltajat, joiden lapsilla oli mahdollisuus osallistua oman äidinkielen opetukseen, toivat esille, että opetukseen osallistumista hankaloittivat opetuspaikan ja -ajankohdan järjestelyt. Suomen kielen opiskelun osalta saatiin selville, että suomea opiskeltiin monessa perheessä vapaa-ajalla. Lapsille tarjottiin koulussa ja kotona suomen kielen opiskeluun erilaisia kielenkäyttötapoja, jotka kuvasivat kielelle altistumisen määrää ja laatua. Huoltajat näkivät lapsensa suomen kielen taidon tärkeänä ja toivat esille huolen siitä, miten äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän valinta voi vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen opiskelun, työn ja ihmisten tekemien oletusten kannalta. Oheistuloksena esiin nousi, että huoltajat toivoivat koulun hyödyntävän enemmän englannin kieltä kodin ja koulun yhteistyön tukena, jotta huoltajilla olisi mahdollisuus osallistua aktiivisemmin lapsen koulunkäyntiin.Aim. This study examines the views of multilingual guardians about their primary school-age children’s own mother tongue and Finnish language studying. The aim of the study was to determine what kind of views the guardians of multilingual children have about studying the mother tongue and Finnish language, and to describe their wishes for change regarding the study of their mother tongue and Finnish. Cooperation between home and school is crucial for child’s schooling and studies. For this reason, the study examined the views of guardians. Research on the views of guardians about studying mother tongue and Finnish has been conducted to a relatively limited extent. It is particularly important to examine the maintenance and promotion of the mother tongue and Finnish language learning of multilingual children now that the linguistic resources of the Finnish population are increasingly diverse. The study is based on the framework of language-aware pedagogy, the central part of which is the concept of the monolingual norm. Method. The study was conducted as a qualitative study. The data were collected through semi-structured interviews and analyzed using data-driven content analysis. A total of eight guardians participated in the study, each with a different mother tongue (Indonesian, Vietnamese, Italian, Punjabi, Konkani, Spanish, Russian and Norwegian). The interviews were conducted in either Finnish or English. Results and conclusions. The study found that the guardians felt that studying both their own mother tongue and Finnish was important for their children. Many guardians used more than one language in addition to their mother tongue at home, and Finnish was often one of these languages. A total of four out of eight children of the guardians were not offered lessons in their mother tongue. The guardians hoped that their children could participate in their mother tongue teaching. Guardians had received the information about own mother tongue teaching in varying ways, and they wished that the informing would be more consistent. Those guardians whose children had the opportunity to participate pointed out that the arrangements for the place and time of the lessons made it difficult to participate. Regarding Finnish language studies, the study found that Finnish was studied in many families during their free time. Children were offered different ways of using the language to study Finnish at school and at home, which illustrated the amount and quality of the exposure to the language. The guardians felt that their children’s Finnish language skills were important. They expressed concern about how the choice of the mother tongue and literature curriculum would affect their children’s future in terms of studies, work and other people's presumptions. As a side result, it was found that the guardians hoped that the school would make greater use of English to support home-school cooperation, so that the guardians would have the opportunity to be involved in their children's schooling.finIn Copyright 1.0monikielisyysoman äidinkielen opetuskielitietoisuussuomen kielen opiskeluhuoltajien näkemyksetmultilingualismown mother tongue teachinglanguage awarenessstudying Finnishviews of guardiansMonikielisten huoltajien näkemyksiä lastensa oman äidinkielen sekä suomen kielen opiskelustaViews of multilingual guardians on their children’s studying own mother tongue and FinnishURN:NBN:fi:hulib-202509103705pro gradu -tutkielmaLuokanopettaja, kasvatustiedeClass Teacher, EducationKlasslärare, pedagogikKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster's Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik