Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenPuurunen, Jenni2022URN:NBN:fi:hulib-202207053223http://hdl.handle.net/10138/345911This study aims at describing the relation between students’ fine motor skills and sloyd teachers’ implementation of the teaching as well as the impacts on students’ learning. The study examines how teachers take count of the level of student's skills in the planning and implementation of the teaching and how fine motor skills manifest themselves in the learning situation. This study also examines in what way students’ fine motor skills affect the assessment. Furthermore, the methods for teaching fine motor skills and the consequences of the period of distance education in the spring of 2020 are examined. Previous studies have shown that sloyd teachers see a decrease in students' knowledge and fine motor skills, even though students often value their skills as good. The connection between fine motor skills and sloyd has been little studied. The data was collected in five semi-structured interviews with active sloyd teachers in com-pulsory school grades 3-6. The data was analysed according to the principles of theory-driven content analysis based on an abductive approach. The results show that students’ fine motor skills have an impact on both how the teacher teaches and how the student learns. The teachers reported adjusting their teaching standards to meet student´s ability. Teachers also see a reduction in students’ basic skills. The student's fine motor skills affect the student's motivation and commitment and thereby indirectly the assessment. The study shows that the teachers used various methods to teach fine motor skills and craft techniques. Furthermore, the study shows that the teachers were cautious about estimating the consequences of the period of distance education. The results can be used as a contribution to the discussion about the relevance of sloyd and what skills and knowledge should be included in sloyd education.Syftet med denna studie är att beskriva på vilket sätt slöjdlärare anser att elevens finmotoriska färdigheter inverkar på undervisningen och elevens lärande. Studien granskar hur läraren beaktar elevens finmotoriska nivå i planeringen och genomförandet av undervisningen samt vilka uttryck elevens finmotoriska nivå tar. Studien undersöker på vilket sätt elevens finmotorik påverkar bedömningen. Vidare kartläggs slöjdlärarnas metoder för att stärka elevens finmotoriska färdigheter samt vilka följder lärarna ser av distansundervisningen våren 2020. Tidigare studier har visat att slöjdlärarna uppskattar att elevers kunskaper och finmotorik har försämrats, trots att elever själv ofta uppskattar sina färdigheter som goda. Sambandet mellan finmotoriska färdigheter och slöjd är lite studerat. Materialet för denna kvalitativa studie bestod av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma slöjdlärare i grundskolans årskurser 3-6. Materialet analyserades enligt principerna för teoristyrd innehållsanalys och utgick från ett abduktivt synsätt. Resultatet visar att elevens finmotoriska färdigheter inverkar på flera plan på undervisningen och inlärningen. Lärarna rapporterade om sänkning av kraven på elevens arbete och ett ökat behov av att lära ut basfärdigheter. Elevens finmotoriska färdigheter inverkar även på elevens motivation och engagemang och därigenom indirekt på bedömningen. Studien visar att lärarna använde sig av varierande metoder för att stärka elevens finmotorik och lära ut hantverkstekniker. Vidare visar studien att lärarna var försiktiga med att uppskatta följderna av distansperioden våren 2020. Resultatet kan användas som ett inlägg i diskussionen om skolslöjdens relevans samt vilka färdigheter och kunskaper som skall ingå i slöjdundervisningen.sweSlöjdmotoriska färdigheterfinmotorikhantverkskunnandedistansundervisningSlöjdlärares syn på betydelsen av elevens finmotoriska färdigheter för lyckad undervisning och inlärning i slöjdSloyd teachers’ view on the relation between students’ fine motor skills and the implementation of the teaching and learning in sloydpro gradu -tutkielmatKäsityönopettajaCraft, design and technology TeacherLärare i slöjd, design och teknologiKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster´s Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik