TY - T1 - ”Kivaa kavereiden kanssa” : oppilaiden ajatuksia lukupiiristä ja lukemisesta Lukuklaanin Narrit-lukupiirissä SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-201906142942; http://hdl.handle.net/10138/303141 T3 - A1 - Ylämäki, Laura A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2019 LA - fin AB - Jo vuosien ajan yhteiskunnassa on ollut huoli siitä, että lasten lukutaito on heikentynyt ja lukuharrastus vähentynyt. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lukupiirillä voidaan vaikuttaa positiivisesti luokkailmapiiriin ja lukuinnostuksen syntymiseen sekä elinikäisen lukijuuden kehittymiseen. Lukupiirin sosiaalisuus ja oppilaiden omat valinnat tukevat oppilaiden lukuinnostusta. Lukupiirin yleisin määritelmä on se, että pieni ryhmä saa luettavakseen kirjan, määrittelee lukemiselleen aikatau... VO - IS - SP - OP - KW - kirjallisuuskasvatus; lukeminen; lukutaito; lukupiiri; lukumotivaatio; kirjallisuuspedagogiikka; Lukuklaani; Kasvatuspsykologia; Educational Psychology; Pedagogiska psykologi N1 - PP - ER -