TY - T1 - ”Tänään biologian tunnilla tehtiin jotain todella mielenkiintoista.” : Tehtävänannon ja mallitekstin vaikutus suomi toisena kielenä -oppilaiden tiedonalakohtaiseen kirjoittamiseen perusopetuksen loppuvaiheessa SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-202201261108; http://hdl.handle.net/10138/339197 T3 - A1 - Koivumäki, Helmi A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2021 LA - fin AB - Tutkielmassa tarkastellaan tehtävänannon, ja sen sisältämien materiaalien, kuten työohjeiden ja mallitekstin vaikutusta tiedonalakohtaiseen kirjoittamiseen perusopetuksen loppuvaiheessa biologian oppimäärässä. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, miten malliteksti vaikuttaa tiedonalan tekstilajille tyypillisen rakenteen, ja samalla tiedonalan kielen tuottamiseen, sisäistämiseen ja hallintaan. Työn keskiössä ovat suomea toisena kielenään käyttävät oppilaat ja heidän tarpeensa. Tutkimuksessa k... VO - IS - SP - OP - KW - Suomi toisena kielenä; koulukirjoittaminen; toisella kielellä kirjoittaminen; tiedonalan kieli ja kirjoittaminen; kielitietoinen koulu; genrepedagogiikka; Suomen kieli; Finnish Language; Finska språket; Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien maisteriohjelma; Master's Programme in Finnish and Finno-Ugrian Languages and Cultures; Magisterprogrammet i finska och finskugriska språk och kulturer N1 - PP - ER -