TY - T1 - Alakoulun oppilaat koulukuraattorin ohjaamana kohti luokkayhteisön osallisuutta : keskustelunanalyyttinen tutkimus luokkahuonevuorovaikutustilanteesta ohjaajan näkökulmasta SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-202005282479; http://hdl.handle.net/10138/315526 T3 - A1 - Lassila, Anni-Maria A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2020 LA - fin AB - Tutkimuksessa tarkastellaan alaluokan oppilaiden vuorovaikutusta koulukuraattorin ohjaamalla yhteisöllisellä tunnilla. Huomion keskiössä on erityisesti se, miten oppilaiden osallisuus rakentuu luokkahuoneessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa silloin, kun koulukuraattori ohjaa sitä vastaus- ja aloituspuheenvuoroilla. Aineisto on kerätty eräässä pääkaupunkiseudun alakoulun luokassa koulukuraattorin opetus- ja ohjaustunnilla. Koulukuraattorin tunti on kuvattu kahdella kameralla ja litteroitu vide... VO - IS - SP - OP - KW - koulun ennaltaehkäisevä sosiaalityö; koulukuraattorin yhteisöllinen työ; osallisuus; ohjaus; luokkahuonevuorovaikutus; institutionaalinen vuorovaikutus; keskustelunanalyysi; toimintakategoriat; Lasten- ja perhepalveluiden sosiaalityö; Child and Family Services in Social Work; Barn- och familjetjänster inom socialt arbete; Sosiaalitieteiden maisteriohjelma; Master's Programme in Social Research; Magisterprogrammet i sociala vetenskaper N1 - PP - ER -