TY - T1 - Arkaluontoiset ja marginaaliset aiheet Suomen historian opetuksessa SN - / UR - http://hdl.handle.net/10138/303861 T3 - A1 - Hakoköngäs, Juho Eemeli; Sakki, Inari Hannele; Kello, Katrin; Pirttilä-Backman, Anna-Maija; Salapuro, Hanna-Mari A2 - PB - Y1 - 2019 LA - fin AB - Tässä artikkelissa tarkastelemme historian opettajien käsityksiä Suomen historian arkaluontoisista ja marginaalisista aiheista, sekä sitä, miten opettajat ratkovat näihin aiheisiin liittyviä kysymyksiä työssään. Empiirinen aineisto on kerätty haastatteluin ja kyselyllä vuosina 2015–2016. Opettajien vastausten analysoinnissa ja tulkinnassa hyödynnetään taustateoriana sosiaalisten representaatioiden teoriaa (Moscovici 2008; Sakki, Menard & Pirttilä-Backman 2017). Tutkimuksessa arkaluontoisella vii... VO - IS - SP - OP - KW - 5144 Sosiaalipsykologia; Historian opetus; Arkaluontoisuus; Marginaalisuus; Historiapolitiikka; Historiallinen identiteetti; Sosiaaliset representaatiot N1 - PP - ER -