TY - T1 - Kehitysvammaisten luetun ymmärtäminen tarinana selkokielen teoriakirjoissa : kriittinen diskurssianalyysi ekskluusiosta ja inkluusiosta SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-201805161940; http://hdl.handle.net/10138/235758 T3 - A1 - Sirén, Erika A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2018 LA - fin AB - Hyvä luetun ymmärtäminen on tärkeää kaikille. Selkokirjat voivat antaa heikoille lukijoille mahdollisuuden paitsi hankkia tietoa myös parantaa luetun ymmärtämistään, toisin sanoen oppia. Kehitysvammaisten lukemista ja sitä käsitteleviä tekstejä on kuitenkin tutkittu vähän. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä kielelliset keinot selkokielen teoriakirjojen luetun ymmärtämisen kuvauksissa antavat kehitysvammaisille diskursiivisesti mahdollisuuden oppimiseen tai sulkevat heidät oppimisen ulk... VO - IS - SP - OP - KW - ekskluusio; inkluusio; kehitysvammaisuus; luetun ymmärtäminen; selkokieli; Erityispedagogiikka; Erityispedagogiikka; Erityispedagogiikka N1 - PP - ER -