TY - T1 - Koulun historianopetus kansallisen tarinan ilmentymänä : Dekolonisaation ja Algerian sodan käsittelytavat Ranskan historian opetussuunnitelmissa vuosina 1971, 1989 ja 1999 sekä niitä seuranneissa oppikirjoissa SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-201703272308; http://hdl.handle.net/10138/38218 T3 - A1 - Estadieu, Hanna A2 - PB - Helsingfors universitet Y1 - 2013 LA - fin AB - Tutkielmassa tarkastellaan historian opetussuunnitelmia ja oppikirjoja ja analysoidaan, miten dekolonisaatiota ja erityisesti Algerian sotaa on käsitelty Ranskan kouluopetuksessa 1970-luvun alussa, 1980-luvun lopussa ja vuosituhannen vaihteessa. Aineistoista tehtyjä havaintoja peilataan yhteiskunnallisiin muutoksiin samoina ajanjaksoina, ottaen huomioon myös historian kirjoittamisen traditioissa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa eritellään, miten laajemmat yhteiskunnalliset muutokset ovat vo... VO - IS - SP - OP - KW - Ranska; Algerian sota; historiapolitiikka; dekolonisaatio; opetussuunnitelmat; oppikirjat; Political History; Poliittinen historia; Politisk historia N1 - PP - ER -