TY - T1 - Oppilaiden matematiikan minäkäsitys ja sukupuolistereotypiat matematiikasta ja matemaatikoista : tapaustutkimus pekingiläisessä siirtolaislasten yläkoulussa SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-202010214313; http://hdl.handle.net/10138/320512 T3 - A1 - Lappalainen, Pinja A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2020 LA - fin AB - Tavoitteet. Jo pitkään on kiinnitetty huomiota sukupuolieroihin niin matematiikan osaamisessa kuin matemaattisille aloille hakeutumisessakin. Sukupuolierojen taustalla saattavat vaikuttaa muiden tekijöiden ohessa yksilöiden uskomukset matematiikasta. Matematiikan sukupuolistereotypiat, eli se kenen uskotaan tekevän matematiikkaa, voivat vaikuttaa yksilön minäkäsitykseen, eli siihen kuinka vahvasti hän yhdistää itsensä matematiikkaan. Kiinassa, jossa matematiikan osaaminen on maailman huippua, su... VO - IS - SP - OP - KW - matematiikka; uskomukset; stereotypiat; minäkäsitys; sukupuolierot; none; Matematiikan opettaja; Teacher in Mathematics; Lärare i matematik; Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan maisteriohjelma; Master's Programme for Teachers of Mathematics, Physics and Chemistry; Magisterprogrammet för ämneslärare i matematik, fysik och kemi N1 - PP - ER -