TY - T1 - Strategisen taivaallista palvelua : Balanced Scorecardin käyttöönotto Finnair Oyj:n matkustamohenkilökunnalle SN - / UR - http://hdl.handle.net/10138/11095 T3 - A1 - Miettunen, Sari A2 - PB - Y1 - 2007 LA - fin AB - Lentoyhtiöiden toimintaympäristön muutos, aikakauden taloudelliset haasteet ja valtionyhtiöiden roolin muuttuminen pakottivat myös Finnairin arvioimaan johtamisjärjestelmäänsä uudestaan. Finnair Oyj:n uudeksi johtamisjärjestelmäksi valittiin 2000-luvun alussa Balanced Scorecard -mittaristo. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää soveltuuko Balanced Scorecard -mittaristo Finnair Oyj:n matkustamopalveluosaston matkustamohenkilökunnalle, ja mikä käyttöönottomalli olisi paras vaihtoehto. Tutki... VO - IS - SP - OP - KW - Balanced Scorecard; Finnair Oyj; johtaminen; johtamisjärjestelmät; lentoliikenne; palvelut; matkustamopalvelut; henkilökunta; tasapainotettu mittaristo; tuloskortit; käyttöönotto; käyttöönottomallit N1 - PP - ER -