TY - T1 - Venäjää ensikielenään puhuvan maahanmuuttajaoppilaan suomenkielisten direktiivisten ilmausten kehitys valmistavan luokan aikana SN - / UR - URN:NBN:fi:hulib-201905212029; http://hdl.handle.net/10138/301931 T3 - A1 - Hyvärinen, Miisa A2 - PB - Helsingin yliopisto Y1 - 2019 LA - fin AB - Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen direktiivisyyttä kielenoppimisen alkuvaiheessa. Informanttini on 9-vuotias venäläinen poika, ja tutkin hänen suomenkielisten direktiivisten ilmaustensa kehittymistä valmistavan luokan aikana. Ennakko-oletukseni on, että direktiivisten keinojen käytön oppiminen oppilasta osallistumaan luokan toimintaan sen täysivaltaisena jäsenenä ja toimimaan tarkoituksenmukaisesti luokan sosiaalisissa tilanteissa. Aineistoni on Long Second -hankkeesta, jossa 2010-luvun ... VO - IS - SP - OP - KW - direktiivisyys; toisen kielen oppiminen; vuorovaikutus; valmistava luokka; suomen kieli; Finnish Language; Finska språket N1 - PP - ER -