Chicana-identiteetit ja niiden representaatiot elokuvissa

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/12099
Title: Chicana-identiteetit ja niiden representaatiot elokuvissa
Author: Roos, Jonna
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Social Sciences, Department of Communication
Date: 2000-04-19
URI: http://hdl.handle.net/10138/12099
Thesis level: master's thesis
Abstract: Tarkastelen tutkimuksessani kuinka chicana-identiteetit ovat rakentuneet historiallisesti ja sosiaalisesti sekä kuinka ne esittäytyvät elokuvissa ja videoissa. Tutkielmassani käytän chicano- ja chicana-nimitystä henkilöistä, jotka ovat Yhdysvaltojen kansalaisia ja joilla on meksikolainen tausta. Meksikolaiset puolestaan ovat espanjalaisten valloittajien ja atsteekkien jälkeläisiä. Chicana tarkoittaa naispuolista henkilöä, sillä espanjan kielessä feminiinimuodot saavat a-päätteen ja maskuliinimuodot o-päätteen. Tutkimusaineistoni koostuu elokuvista ja videoista sekä chicana-elokuvatekijöiden haastatteluista, joita tein Los Angelesissa ja San Franciscossa talvella 1995-1996. Olennaisena osana tutkimusaineistoani ovat myös omat kokemukseni ja tunteeni, joita käsittelen läpi koko tutkimukseni. Tutkielmassani tukeudun feministisiin tutkimusmenetelmiin, teemahaastatteluihin ja elokuvia tarkastelen ideologisesta näkökulmasta käsin. Chicanot ovat sisäistäneet valkoisten miesten seksistiset arvot ja ne tulevat esiin heidän tekemissään elokuvissaan. Useat chicanot tekevät suurella budjetilla Hollywoodin elokuvia, kun taas chicanat tekevät itsenäisiä ja vaihtoehtoisia elokuvia ja videoita. Tämän vuoksi keskityn tutkimuksessani chicaniin. Sylvia Moralesin dokumenttielokuvan Chicanan (1979) kautta tarkastelen 1960-luvulla politisoitunutta chicano-liikettä ja feministien siihen kohdistamaa kritiikkiä. Chicanat kokivat liikkeen seksistiseksi ja valkoinen naisten ajama naisliike koettiin puolestaan rasistiseksi. Tarkastelen tätä valkoisen naisliikkeen kritiikkiä Yhdysvaltojen ”värillisten naisten” näkökulmasta. Lourdes Portillon videossa Columbus on Trial (1992) kuvaa valloituksen problematiikkaa huumorin keinoin. Tarkastelen lähemmin ”rodun” ja etnisyyden sosiaalisia ja historiallisia merkityksiä. Pohdin myös omaa valkoisuuttani ja asemaani suomalaisena akateemisena tutkijana. Angloamerikkalaisen Allison Andersin ohjaaman elokuvan Mi Vida Loca/My Grazy Life (1993) kautta pohdin postkolonialistisen feminismin ja elokuvatutkimuksen kysymyksiä. Kenellä on oikeus puhua ja mistä? Frances Salomé Españan kokeellisten videoiden, Spitfire (1991), El Espejo/The Mirror (1991), Vivir (1995), kautta tarkastelen chicanien sukupuoli-identiteettiä. Otan huomioon kuinka meksikolainen kulttuuri määrittää chicanien naiseutta mm. Malinche-myytin ja Guadalupen Neitsyen avulla. Vaihtoehtoisissa chicana-elokuvissa kahden kulttuurin risteyskohdat näyttäytyvät synkretisminä, hybridisyytenä ja mestitsisyytenä. Chicanat määrittelevätkin uudelleen Yhdysvaltalaista taidetta luomalla omaehtoisia kuvia historiastaan ja naiseudestaan.
Description: Endast sammandrag. Inbundna avhandlingar kan sökas i Helka-databasen (http://www.helsinki.fi/helka). Elektroniska kopior av avhandlingar finns antingen öppet på nätet eller endast tillgängliga i bibliotekets avhandlingsterminaler.Only abstract. Paper copies of master’s theses are listed in the Helka database (http://www.helsinki.fi/helka). Electronic copies of master’s theses are either available as open access or only on thesis terminals in the Helsinki University Library.Vain tiivistelmä. Sidottujen gradujen saatavuuden voit tarkistaa Helka-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka). Digitaaliset gradut voivat olla luettavissa avoimesti verkossa tai rajoitetusti kirjaston opinnäytekioskeilla.
Subject: etninen identiteetti
naiset
värilliset
representaatio
etnisyys
feminismi
postkolonialismi


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
abstract.pdf 49.09Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record