Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Vaalikuvauksellisuus ja äänten pyytäminen. Sosiosemioottinen löytöretki suomalaisen vaalimainonnan merkityksiin kansanedustajavaaleissa 1998

Show full item record

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
abstract.pdf 50.04Kb PDF View/Open
Use this URL to link or cite this item: http://hdl.handle.net/10138/12617
Vie RefWorksiin
Title: Vaalikuvauksellisuus ja äänten pyytäminen. Sosiosemioottinen löytöretki suomalaisen vaalimainonnan merkityksiin kansanedustajavaaleissa 1998
Author: Taulo, Timo
Contributor: University of Helsinki, Department of Sociology
Thesis level: Master's thesis
Abstract: Semiootikko ja kirjallisuudentutkija Roland Barthes käsittelee esseessään Vaalikuvauksellisuus, miten kansanedustajaehdokkaat esiintyvät vaalimainoksissaan ja -kuvissaan. Tutkielmassa syväluetaan Barthesin teksti, ja johdetaan siitä neljä vaalikuvauksellisuuden hypoteesia: käännyttäminen, samaistaminen, politiikan haihduttaminen sekä ideologian haltuunottaminen. Tutkielman aineistona on kolmen Hämeen vaalipiirin kansanedustajaehdokkaan vaalikampanjamateriaalia vuodelta 1998. Aineisto koostuu sanomalehti-ilmoituksista, radio- ja TV-mainoksista sekä graafisista tunnuksista. Aineistoa tulkitaan kvalitatiivisesti diskurssianalyysin keinoin ja testataan vaalikuvauksellisuuden hypoteeseja. Tutkielman viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja saussurelainen semiotiikka. Teoreettisena pohjana toimivat Barthesin semiologian (Mytologioita, 1970) sekä Pekka Sulkusen ja Jukka Törrösen (Semioottisen sosiologian näkökulmia, 1997) hahmotteleman semioottisen sosiologian mallit. Erityisesti tarkastellaan modaliteettien osuutta aineistossa. Ehdokkaat pyrkivät vaaliviestinnässään samaistamaan ja käännyttämään äänestäjiä osoittamalla viestejä valituille ryhmille. He laativat kampanjaan visuaalisen ohjelman, jonka avulla ehdokkaan valitsema mielikuva tuodaan julki. Politiikan haihduttaminen näyttäytyy poliittisten tunnusten vähäisyytenä. Teksteissä vältellään puoluepoliittisuutta ja puhutaan arjen kieltä, “elämänpolitiikkaa”. Ideologian haltuunottaminen esiintyy vaalikampanjassa ideologisen keskustelun käynnistämissenä ja sen ohjaamisena. Vetoaminen “oikeaan” ja “väärään” on vaalimainonnassa yleistä. Vaalikuvauksellisuus on viestinnällinen kokonaisuus, joka sisältää ehdokkaan habituksen, tavoitteet ja toimet äänten pyytämisessä eli petitiossa sekä saavutetun luottamuksen ylläpitämisen. Tutkielmassa tarkastellaan vaalikuvauksellisuuden osa-alueista neljää. Kun puolueiden ja poliitikon roolit ovat 2000-luvulla muutoksen kourissa, on vaalikuvauksellisuudesta ja sen strategiasta kasvamassa entistä näkyvämpi osa äänten pyytämisen prosessia.
Description: Endast avhandlingens sammandrag. Pappersexemplaret av hela avhandlingen finns för läsesalsbruk i Statsvetenskapliga biblioteket (Unionsgatan 35). Dessa avhandlingar fjärrutlånas endast som microfiche.Abstract only. The paper copy of the whole thesis is available for reading room use at the Library of Social Sciences (Unioninkatu 35) . Microfiche copies of these theses are available for interlibrary loans.Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden sidotut arkistokappaleet ovat luettavissa HY:n keskustakampuksen valtiotieteiden kirjastossa (Unioninkatu 35). Opinnäytteitä lainataan ainoastaan mikrokortteina kirjaston kaukopalvelun välityksellä
URI: http://hdl.handle.net/10138/12617
Date: 2000-11-15
This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account