Katsaus markkinoiden kulutusluottoihin

Show full item record

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/152301
Title: Katsaus markkinoiden kulutusluottoihin
Author: Peura-Kapanen, Liisa
Belongs to series: Kuluttajatutkimuskeskus. Työselosteita ja esitelmiä 82
Abstract: Erilaisten kulutusluottojen tarjonta on Suomessa runsasta. Tyypillisiä piirteitä tämän päivän luottomarkkinoilla ovat luottojen vakuudettomuus, ns. jatkuvat luottosopimukset, luottojen avokätinen tarjonta sekä luoton myöntäjän ja asiakkaan välisen henkilökohtaisen kontaktin puuttuminen. Kulutusluottojen välittäjinä toimivat muun muassa eri alojen kauppiaat. Internetistä on muodostunut merkittävä luottojen markkinointikanava ja luottojen hakeminen sähköisesti on yleistynyt. Selvityksessä on tarkasteltu kulutusluottojen tarjontaa, luottojen markkinointia ja sen lainmukaisuutta sekä luottojen hinnoittelua ja kustannuksia kuluttajalle. Selvitys perustuu luottojen tarjoajien markkinointiaineistoon, lähemmin luottoesitteisiin sekä Internetissä olevaan materiaaliin. Erilaisten kulutusluottojen tarjoajista selvityksessä ovat mukana pankkien, luottokorttiyhtiöiden, erilaisten rahoitusyhtiöiden, kauppojen sekä postimyyntiyritysten tarjoamat luottokortti- ja tililuotot sekä yksittäiset lainat. Selvitystä varten on koottu tiedot noin 60 luottotuotteesta. Kokonaisnäkemyksen saaminen erilaisista luottovaihtoehdoista on kuluttajalle hankalaa. Internetissä tiedot kulutusluotoista ovat hajallaan ja osaksi vaikeasti löydettävissä. Tietosisällön laajuus luoton tarjoajien kotisivuilla vaihtelee. Internet tarjoaa kuitenkin paljon tietoa luotoista, niiden ehdoista sekä mahdollisuuksia luottokustannusten laskemiseen. Korttiluottoja tarjoavien rahoitusyhtiöiden sopimusehdot ovat joiltakin osin monimutkaisia ja vaikeasti tulkittavia. Kulutusluottojen hintahaitari on laaja: edullisimmin luoton saa pankista, todellisen vuosikoron ollessa 5 ja 10 prosentin välillä, enimmillään postimyyntiyritysten ns. yksilölainojen korko lähentelee 30 prosenttia. Erilaisten korttiluottojen hinnat asettuvat näiden välimaastoon. Kuitenkin vasta kokonaiskustannusten selvittäminen antaa yksittäisessä tapauksessa selkeän käsityksen luoton hinnasta. Selvityksen pohjalta nousevia haasteita kuluttajien luotonlukutaidon edistämisessä ovat Internetin markkinointiviestinnän edelleen kehittäminen, sopimusehtojen luettavuuden ja ymmärrettävyyden parantaminen, markkinointitietojen saaminen ajan tasalle sekä luoton myyjien asiantuntemuksen lisääminen.
URI: http://hdl.handle.net/10138/152301
Date: 2004
Subject: luotot
kulutusluotot
kuluttajat
markkinat


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Katsaus_markkinoiden_kulutusluottoihin.pdf 349.3Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record