Maitosektorin hintarakenteet

Show full item record

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/155095

Citation

Ari Peltoniemi, Kyösti Arovuori, Jyrki Niemi, Perttu Pyykkönen, Maitosektorin hintarakenteet, Kuluttajatutkimuskeskus 2015:1. Helsingin yliopisto, Politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen julkaisuja 2015.

Title: Maitosektorin hintarakenteet
Author: Peltoniemi, Ari; Arovuori, Kyösti; Niemi, Jyrki; Pyykkönen, Perttu
Belongs to series: 2015:1
ISSN: 2342-0928
ISBN: 978-951-698-287-1
Abstract: Tutkimuksessa tarkastellaan kotimaisen maitosektorin hintarakenteita ja rahavirtojen jakautumisessa tapahtuneita muutoksia vuosien 2008 ja 2012 välisenä aikana. Tutkimuksessa kuluttajan tuotteesta maksama hinta jaetaan raaka-aineen hintaan sekä jalostuksen, kaupan ja valtion osuuteen. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan kotimaisen maitoketjun rahavirtoja hyödyntämällä elintarvikkeiden kulutuksen, tuotannon ja ulkomaankaupan bruttomääräisiä tilastoarvoja. Tulokset osoittavat, että kaupan osuus maitosektorin tuotteiden kuluttajahinnoissa on kasvanut. Teollisuuden osuus on pysynyt ennallaan, mutta tuottajan ja verottajan osuus on sitä vastoin hieman pienentynyt. Yhä suurempi osa maitojalosteiden kulutuksesta tapahtuu tuonnin kautta. Siten kaupan asema sen ja teollisuuden välisissä sopimusneuvotteluissa on vahvistunut. Kauppa myös kykeni parhaiten hyödyntämään elintarvikkeiden lokakuussa 2009 tapahtuneen arvonlisäveron alentumisen.The study examines the changes in the price structures and the distribution of the money flows in the Finnish dairy sector from 2008 to 2012. In the analysis, price margins for dairy products are calculated by dividing consumer price between different sectors within the dairy chain. These sectors are primary production, processing industry, retail trade sector and government. In addition, the development and distribution of total money flows in the Finnish dairy sector are analysed. The results show that the share of retail trade in the consumer price of dairy products has increased in recent years. The dairy industry’s share has remained unchanged, but the share of primary production has decreased. The share of taxes has also decreased due to changes in value added tax (VAT) on food. The share of imported dairy products out of total consumption has increased in Finland. Therefore, the negotiation position of the retail sector has strengthened as it is capable of taking advantage of the competition, both within the domestic dairy industry and between the Finnish and foreign companies. The retailers were also able to take the most benefit of the VAT reduction, which took effect in October 2009.
URI: http://hdl.handle.net/10138/155095
Date: 2015-06-10


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Maitosektorin_h ... atutkimuskeskus_2015_1.pdf 1.550Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record