Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201701191057
Title: Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching
Author: Nevalainen, Siru
Other contributor: Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Nykykielten laitos
University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för moderna språk
Publisher: Helsingfors universitet
Date: 2016
Language: eng
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201701191057
http://hdl.handle.net/10138/174353
Thesis level: master's thesis
Discipline: English Philology
Englantilainen filologia
Engelsk filologi
Abstract: Tutkielman tarkoitus on luoda tehtäväpaketti, jonka tehtävät opettavat englantia yläaste- ja lukioikäisille oppilaille musiikin ja laulujen kautta. Tehtävät keskittyvät kielen opettelun eri osa-alueisiin, kuten suulliseen harjoitteluun, kielioppi- ja sanastotehtäviin, sekä kuullun ymmärtämiseen. Tutkielman teoriatausta koostuu sellaisista oppimisteorioista, jotka liittyvät myös musiikkiin. Teoriataustassa käsitellään sitä, miten miellyttävä oppimisympäristö tai esim. kuuloaistin kautta havaittu oppimateriaali voivat tukea oppilaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kielen oppimista myös yleisellä tasolla. Tutkielmassa käsitellään mm. moniälykkyysteoriaa. Teoriataustaa täydentävät kaksi empiiristä tutkimusta, joissa on selvitetty musiikin vaikutuksia vieraan kielen oppimiseen. Teoriaosion alussa selvitetään, millainen kysyntä lauluja hyödyntävälle tehtäväpaketille on olemassa. Oppikirja-analyysin tulokset kertovat, että englannin oppikirjat eivät välttämättä sisällä monipuolisia laulutehtäviä. Lähdemateriaalina käytetyn kieltenopettajille suunnatun kyselyn mukaan musiikkitehtäväpaketille on kysyntää. Tutkielman tehtäväpaketti sisältää yhteensä yhdeksän eri tehtävää. Näistä tehtävistä osa jakautuu pienempiin lisätehtäviin. Tehtävien arvioinnille on omistettu oma kappaleensa, ja arviointi perustuu laadulliseen tutkimukseen, johon kuuluu sekä kenttäkoe että haastatteluosio. Kolme tehtäväpaketin tehtävistä on testattu kenttäkokeen aikana aidoissa luokkatilanteissa. Testin perusteella näissä tehtävissä ei ole vakavia ongelmia, ja monet oppilaat pitivät niistä. Arvioinnin haastatteluosiossa haastatellaan kahta englanninopettajaa, jotka arvioivat tehtäväpaketin sisältöä. Haastattelun perusteella monet näistä tehtävistä ovat käyttökelpoisia, vaikka osassa on myös parantamisen varaa. Tutkielma sisältää myös katsauksen uuteen opetussuunnitelmaan sekä opettajan mahdollisuuksiin käyttää tekijänoikeuslailla suojattua materiaalia. Molempien lähteiden mukaan musiikin käyttö oppitunneilla on sallittua, tai jopa suositeltavaa.
Subject: musiikki kieltenopetuksessa
tehtäväpaketti
laulut
englanti vieraana kielenä
yläaste
lukio


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record