Economic evaluations in adopting new vaccines in the Finnish national vaccination programme

Show full item record

Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2908-6
Title: Economic evaluations in adopting new vaccines in the Finnish national vaccination programme
Author: Salo, Heini
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Medicine, Hjelt Institute, Department of Public Health
National Institute for Health and Welfare, Department of Health Protection
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2017-03-10
URI: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2908-6
http://hdl.handle.net/10138/175677
Thesis level: Doctoral dissertation (article-based)
Abstract: This study presents the materials, methods, and results of the economic evaluations of 7-valent pneumococcal conjugate vaccination (PCV7) programme, influenza vaccination programme and human papillomavirus (HPV)-associated cost of illness study, all of which were used in the vaccine adoption decision-making process in Finland in 2001 2011. Vaccinations of all children aged 6 36 months with influenza vaccine were accepted into the NVP in 2007, infant pneumococcal vaccinations in 2010 and HPV vaccinations of all girls in 2013. When a new vaccine is considered for inclusion into the NVP in Finland the expected public health benefit, the safety of the vaccine for an individual, the safety of the vaccination programme at the population level, and the cost-effectiveness of the vaccination programme are evaluated. An economic evaluation is needed to support the decision-making process. The decision-makers have not specified an explicit range of cost-effectiveness threshold values below which an intervention would automatically be accepted and lead to funding. In the first economic evaluation of the infant PCV7 vaccination programme (excluding indirect herd effects) the cost per QALY gained was EUR 54 600. In the economic re-evaluation, including the indirect herd effects of the vaccination programme in older age groups reduced the cost per QALY gained to EUR 20 600. The influenza vaccination programme of healthy children was found to yield cost savings from the health care provider perspective even though the indirect herd effects and influenza-associated deaths were excluded. The vaccination programme was estimated to save annually EUR 7.6 per vaccinated child aged 0.5 4 years when the assumed vaccine efficacy was 60%. In Finland, there is a considerable annual disease burden of HPV-related genital disease in the female population. Most of it is detected by the 446 000 annual screening tests, 55% of which are carried out as opportunistic tests. The opportunistic tests account for 71% of the total of EUR 22.4 million screening costs. Further diagnostics, management and treatment of HPV-related genital disease resulted in an additional cost of EUR 22.3 million, of which the costs of less severe HPV-related disease manifestations were EUR 15.5 million. Considering all tests taken both within and outside the organised programme, the 5-year coverage of Pap testing in Finland was 87% among women aged 25 69 years. At present, the successful reduction in the cervical cancer incidence and mortality is due to tests taken both within and outside organised screening. Opportunistic Pap testing both substitutes and overlaps with the tests taken within the organised programme. Overlapping tests stem from the lack of coordination and result in over-management of reversible lesions. In order to be able to coordinate organised and opportunistic Pap testing without losing the high coverage, it is essential to establish a nationwide Pap test register. Furthermore, such a register is necessary for the effective and cost-effective secondary prevention of cervical cancer, which will be needed in both unvaccinated and vaccinated populations.Pneumokokkibakteeri sekä influenssa- ja papilloomavirus aiheuttavat Suomessa merkittävän tautitaakan. Rokotukset näitä tauteja vastaan lisättiin kansalliseen rokotusohjelmaan 2000-luvulla. Kansalliseen rokotusohjelmaan 2000-luvulla lisätyt rokotteet ovat käyneet läpi huolellisen tieteelliseen näyttöön perustuvan asiantuntija-arvion, joka sisältää taloudellisen arviointitutkimuksen. Arviointi perustuu Kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän (KRAR) määrittämiin kriteereihin: seuraako rokotuksista kansanterveydellisesti merkittävää taudin vähenemistä, ovatko rokotukset turvallisia sekä yksilöille että väestölle ja ovatko rokotusohjelman kustannukset kohtuulliset saavutettavaan terveyshyötyyn nähden. Ei ole itsestään selvää, että uuden ja kalliin rokotteen lisääminen kansalliseen rokotusohjelmaan olisi paras mahdollinen tapa käyttää niukkoja yhteisiä varoja. Väitöskirjan tutkimuksia on käytetty päätöksenteon tukena, kun rokotteita on harkittu liitettäväksi kansalliseen rokotusohjelmaan vuosina 2001 2011. Suomessa päätöksentekijät eivät ole määritelleet kuinka paljon Suomessa ollaan valmiita maksamaan terveydenhuollon toimenpiteen tuottamasta lisäterveyshyödystä (maksuhalukkuuden kynnysarvo). Pneumokokki aiheuttaa aivokalvontulehduksia, vakavia yleistulehdustiloja, keuhkokuumetta ja korvatulehduksia. Kun arvioinnissa otettiin huomioon pneumokokkirokotusohjelman epäsuorat vaikutukset myös rokottamattomille, päätöksentekijät pitivät pneumokokkirokotusten hyötyjä riittävinä suhteessa kustannuksiin. Influenssarokotusten estämistä tautitapauksista saadut säästöt hoitokustannuksissa ylittivät rokotusten kustannukset, vaikka lasten rokotusten epäsuoria vaikutuksia rokottamattomiin ei otettu huomioon. Kun rokotusten oletettiin vähentävän 60% influenssatapauksista, säästöjen arvioitiin olevan 7.6 euroa yhtä rokotettua 0.5 4-vuotiasta lasta kohti. Noin 2 miljoonaa euroa maksava tyttöjen HPV-rokotusohjelma ei kokonaan korvaa kohdunkaulan syövän seulontaa, mutta rokotettujen seulontaa voidaan vähentää. Rokottamattomien seulontaa on varaa järkeistää. HPV:n aiheuttamaa kohdunkaulan syöpää on ehkäisty Suomessa sekä väestöpohjaisella seulontaohjelmalla että sen ulkopuolella otetuilla irtosolukokeilla (Papa-koe). Suomessa otettiin vuosittain 22.4 miljoonalla eurolla 446 000 seulontaluonteista Papa-koetta. Näistä 55% oli opportunistista ohjelman ulkopuolisia kokeita, joista aiheutui 71% kustannuksista. Lisäksi naisten genitaalialueen HPV-tautitapauksia hoidettiin ja seurattiin vuosittain 22.3 miljoonalla eurolla, josta lievien solumuutosten osuus oli 15.5 miljoonaa euroa. Kun sekä seulontaohjelmassa että sen ulkopuolella tehdyt Papa-kokeet otettiin huomioon, 25 69-vuotiaista naisista 87% kävi Papa-kokeessa viimeisen viiden vuoden aikana. Ohjelman ulkopuoliset Papa-kokeet sekä korvasivat että olivat päällekkäisiä seulontaohjelman kanssa. Päällekkäiset Papa-kokeet ovat turhia ja kalliita sekä aiheuttavat etenkin nuorille naisille itsestään paranevien esiasteiden turhia hoitoja. Seulontaohjelman ulkopuolinen testaus vähentyy samaan aikaan, kun seulontaohjelma loppuu 60-vuotiaana ja kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus lisääntyy uudestaan. Seulontaohjelman ja sen ulkopuolella otettujen Papa-kokeiden yhteensovittamiseksi on välttämätöntä perustaa kansallinen rekisteri, johon rekisteröidään myös ohjelman ulkopuolella otetut Papa-kokeet.
Subject: lääketiede
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Economic.pdf 1.023Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record