Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Signifying Angels : Analyses and Interpretations of Rautavaara s Instrumental Compositions

Show full item record

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

Use this URL to link or cite this item: http://urn.fi/URN:ISBN:0788-952-10-6399-2
Vie RefWorksiin
Title: Signifying Angels : Analyses and Interpretations of Rautavaara s Instrumental Compositions
Author: Stepien, Wojciech
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Belongs to series: Studia Musicologica Universitatis Helsingiensis 20 - URN:ISSN:0787-4294
Abstract: The subject of doctoral thesis is the analysis and interpretation of instrumental pieces composed by Einojuhani Rautavaara (b. 1928) that have been given angelic titles: Archangel Michael Fighting the Antichrist from the suite Icons (1955)/Before the Icons (2006), Angels and Visitations (1978), the Double Bass Concerto Angel of Dusk (1980), Playgrounds for Angels (1981)and the Seventh Symphony Angel of Light (1994). The aim of the work is to find those musical elements common to these pieces that distinguish them from Rautavaara s other works and to determine if they could be thought of as a series. I prove that behind the common elements and titles stands the same extramusical idea the figure of an angel that the composer has described in his commentaries.

The thesis is divided into three parts. Since all of the compositions possess titles that refer to the spiritual symbol of an angel, the first part offers a theoretical background to demonstrate the significant role played by angels in various religions and beliefs, and the means by which music has attempted to represent this symbol throughout history. This background traces also Rautavaara s aesthetic attitude as a spiritual composer whose output can be studied with reference to his extramusical interests including literature, psychology, painting, philosophy and myths. The second part focuses on the analysis of the instrumental compositions with angelic titles, without giving consideration to their commentaries and titles. The analyses concentrate in particular on those musical features that distinguish these pieces from Rautavaara s other compositions. In the third part these musical features are interpreted as symbols of the angel through comparison with vocal and instrumental pieces which contain references to the character of an angel, structures of mythical narration, special musical expressions, use of instruments and aspects of brightness. Finally I explore the composer s interpretative codes, drawing on Rilke s cycle of poems Ten Duino Elegies and Jung s theory of archetypes, and analyze the instrumental pieces with angelic titles in the light of the theory of musical ekphrasis.Einojuhani Rautavaaran (s. 1928) musiikki on kansainvälisesti hyvin tunnettua. Hän on laajasti sivistynyt säveltäjä, jonka kiinnostuksiin kuuluu musiikin lisäksi filosofia, psykologia, kirjallisuus, kuvataiteet ja hengellisyys. Hän on myös lahjakas kirjailija sekä harrastajamaalari. Nämä ekstramusiikilliset kiinnostukset lyövät leimansa hänen musiikkiinsa.

Väitöskirjan tutkimuskohteeksi on valittu orkesteriteokset, joiden nimi viittaa enkeleihin. Päämääränä on osoittaa, että tällainen nimiin perustuva teosten sarja on säveltäjälle tyypillinen ja vaikuttaa myös sävellystekniikkaan. Käsiteltävinä ovat orkesterialkusoitto Angels and Visitations (1978), kontrabassokonsertto Angel of Dusk (1980), Playgrounds for Angels (1981) vaskiorkesterille, seitsemäs sinfonia Angel of Light (1994) sekä Archangel Michael Fighting the Antichrist , joka sisältyy pianosarjaan Icons (1955) ja sen orkesteriversioon Before the Icons (2006).

Tutkimuksessa selvitetään, miten enkelit yleensä ovat ilmenneet musiikissa. Rautavaara on käyttänyt joitakin musiikinhistoriasta tunnettuja menetelmiä enkeleihin viittaavissa sävellyksissään. Hänen musiikkinsa on siten perinteisten lähestymistapojen jatkumoa. Kuitenkin jotkin sävellystekniikat Rautavaaran enkeliteeman sarjassa ovat omaperäisiä, ikään kuin hänen musiikillinen nimikirjoituksensa. Tämä saattaa viitata siihen, että samankaltaisen teosnimen taustalla on samanlainen tai samankaltainen musiikillinen lähtökohta. Säveltäjän estetiikan voi havaita perustuvan filosofisiin näkemyksiin, joita hän kuvaa kirjoituksissaan. Vaikka säveltäjän ajatukset omista teoksistaan eivät ole tutkimuksen keskeinen kohde, ne on otettu huomioon silloin, kun ne tarjoavat musiikillisesti tärkeän kontekstin.

Enkeleihin viittaavat teosnimet johtivat tutkimaan hengellisyyttä, uskontoa ja uskomuksia ja niiden ilmenemistä musiikissa. Säveltäjälle enkeli on tärkeä vertauskuva, ja hän tulkitsee sen uskonnollisena, runollisena ja esteettisenä ilmiönä. Enkeleihin viittaavien orkesteriteosten tutkiminen edesauttaa ymmärtämään Rautavaaran ekstramusiikillisen lähestymistavan syvintä olemusta.
URI: URN:ISBN:0788-952-10-6399-2
http://hdl.handle.net/10138/19460
Date: 2010-09-02
Copyright information: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account