Punainen eskatologia : Jumalan valtakunta ja työväenliike Sigfrid Sireniuksen teologis-aatteellisessa ajattelussa ja kristillis-yhteiskunnallisessa toiminnassa vuoteen 1924 asti

Show full item record

Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3556-8
Title: Punainen eskatologia : Jumalan valtakunta ja työväenliike Sigfrid Sireniuksen teologis-aatteellisessa ajattelussa ja kristillis-yhteiskunnallisessa toiminnassa vuoteen 1924 asti
Author: Ajo, Martti
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Theology
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Abstract: Sigfrid Sirenius (1877–1961), Doctor of Theology, was a pioneer of the modern social Christian ideas and the founder of the Finnish Settlement movement. The link between God’s kingdom and the labour movement was essential both in Sirenius’ theologic-ideological thinking and in his Christian values based civic activity. Sirenius’ God’s kingdom ideology was a result of a multiphase process. It grew from the soil of both German Württembergian and Anglo-Saxon Pietism. The aiming point of Sirenius’ ideology was to strengthen the connection between the Church and the labour movement and to repress secularism. On the threshold of the General Strike (1905) Sirenius left for seamen’s mission to Antwerp and later to London. In England a cosmopolite seamen’s minister increasingly applied himself to labour question and received heavy influence from the British labour movement. While studying Anglican Church, Sirenius got familiar with the settlement movement, which drew ideas from Christian socialism. Sirenius radical Christian values based civic activity began in 1913, after F. Herbert Stead had paid a visit to Finland. The purpose of visit was to further labourizing SDP. On the factory areas Sirenius agitated on behalf of Christian socialism. He preached for the labourer about earthly God’s kingdom, which could be built by means of Social Democrats. The outbreak of the Civil War meant a setback for his endeavours to labourize the SDP. After the War he was one of the few ministers who stayed in touch with the SDP. In 1918 Sirenius found Finnish Settlement Movement. After the Civil War SDP had their suspicions about the Christian values based civic activity made by Sirenius. Due to his situation, he approached the Agrarian League and the party’s leading figure, Santeri Alkio. In the Northern Finland Sirenius teamed up with the Lapland Trio. Their goal was to spread social Christian ideology among log floaters in Lapland and to fight against materialistic Communism. The international conference of the religious socialists, held in Barchem 1924, became revolutionary to the development of Sirenius’ God’s kingdom ideology. In the conference Sirenius met L. Ragaz. And via Ragaz, Sirenius got familiar with the chiliastic God’s kingdom ideology and apokatastasis-yearning formed by Johann Christoph and Christoph Blumhardt. Blumhardt Jr. was a Social Democrat.Teologian tohtori Sigfrid Sirenius (1877–1961)oli modernien kristillis-sosiaalisten aatteiden pioneeri ja Suomen setlementtiliikkeen perustaja. Jumalan valtakunta ja työväenliike liittyivät yhteen Sireniuksen teologis-aatteellisessa ajattelussa ja kristillis-yhteiskunnallisessa toiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää hänen Jumalan valtakuntaa ja työväenliikettä koskenutta ajattelua vuoteen 1924 asti. Sireniuksen Jumalan valtakunta -ajattelu oli monivaiheisen kehitysprosessin tulos. Se nousi sekä württembergiläisestä että anglosaksisesta pietismistä. Sen tähtäyspisteenä oli sekularisaation torjuminen ja SDP:n saattaminen brittiläisen työväenliikkeen positiiviselle uskontolinjalle. 1800-luvun jälkipuoliskon maailmankatsomuksellisen ja yhteiskunnallisen murroksen seurauksena Sirenius kiinnostui uskonnollisten liberalismista. Suurlakon (1905) kynnyksellä Sirenius lähti merimieslähetystyöhön Antwerpeniin ja vähän myöhemmin Lontooseen. Englannissa hän paneutui työväenkysymykseen saaden vaikutteita Britannian työväenpuolueesta. Anglikaanista kirkkoa tutkiessaan Sirenius tutustui kristilliseen sosialismiin ja F. Steadin setlementtiin. Sirenius toimi anglikaanisten kristillis-sosiaalisten aatteiden reseptorina Suomessa. Hänen radikaali kristillis-yhteiskunnallinen toimintansa käynnistyi Steadin missiomatkasta (1913), jolla vauhditettiin SDP:n labouristamista. Sirenius tutustui Väinö Tanneriin ja julisti sanomaa sosialidemokraattien avulla rakennettavasta maanpäällisestä Jumalan valtakunnasta. Sisällissota oli takaisku Sireniuksen pyrkimyksilleen labouristaa SDP. Hän oli pappeja, jotka sodan jälkeen jatkoivat yhteydenpitoa SDP:hen. Sirenius perusti Suomen setlementtiliikkeen (1918) sisällissodan repimän yhteiskunnallisen kuilun tasoittamiseksi. Sodan jälkeen sosialidemokraatit tunsivat epäluuloa Sireniuksen toimintaa kohtaan. Hän lähestyi maalaisliittoa ja Santeri Alkiota. Pohjois-Suomessa Sirenius teki yhteistyötä lestadiolais-maalaisliittolaisen Lapin trion kanssa pyrkimyksenään kristillis-sosiaalisten aatteiden levittäminen Lapin tukkityömaille sekä taistelu kommunismia vastaan. Uskonnollisten sosialistien konferenssi Barchemissa 1924 oli käänteentekevä Sireniuksen Jumalan valtakunta -ajattelulle. Hän tapasi L. Ragazin ja tutustui Blumhardtien Jumalan valtakunta -ajatteluun ja apokatastasis-toivoon. Blumhardt nuorempi oli sosialidemokraatti.
URI: URN:ISBN:978-951-51-3556-8
http://hdl.handle.net/10138/208501
Date: 2017-09-30
Subject:
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record