Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Olioarkkitehtuurit peliohjelmistoissa

Show full item record

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
olioarkk.pdf 942.3Kb PDF View/Open
Use this URL to link or cite this item: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200803131142
Vie RefWorksiin
Title: Olioarkkitehtuurit peliohjelmistoissa
Author: Väänänen, Mikko
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Computer Science
Thesis level: Master's thesis
Abstract: Tutkielmassa kuvataan peliohjelmistojen toimintoja ja rakenteita ohjelmistoteknisestä näkökulmasta. Pelisovelluksen yleiseksi arkkitehtuuriksi kuvataan MVC-arkkitehtuurimalliin perustuva ratkaisu, joka käyttää viestinvälitysjärjestelmää sovelluksen osajärjestelmien väliseen kommunikaatioon. Tutkielmassa esitellään peliohjelmistoissa tarvittavan reaaliaikaisen kolmiulotteisen grafiikan menetelmiä sekä avoimeen lähdekoodiin perustuva Ogre-grafiikkakomponentti. Suunnitteluratkaisujen ja menetelmien toimivuutta testataan suunnittelemalla ja toteuttamalla prototyyppi kehysmäisestä peliohjelmistosta. Tutkielman lopuksi esitetään analyysi peliohjelmistoihin suositeltavista suunnitteluratkaisuista, kuten peliobjektien komponenttiperustaisesta mallinnuksesta. Tutkielman konstruktiivisen osuuden tuloksena syntyi tyypitetty viesti -suunnittelumalliin pohjautuva suunnitteluratkaisu ohjelmiston sisäisen viestinvälityksen toteuttamiseen.
URI: URN:NBN:fi-fe200803131142
http://hdl.handle.net/10138/21436
Date: 2008-03-03
Copyright information: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account