Yritysten suojautuminen tavaramerkkien vesittymiseltä sosiaalisessa mediassa

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201802011157
Title: Yritysten suojautuminen tavaramerkkien vesittymiseltä sosiaalisessa mediassa
Author: Hänninen, Jenni
Other contributor: Helsingin yliopisto, Oikeustieteellinen tiedekunta
University of Helsinki, Faculty of Law
Helsingfors universitet, Juridiska fakulteten
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2017
Language: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201802011157
http://hdl.handle.net/10138/231925
Thesis level: master's thesis
Discipline: Kauppaoikeus
Commercial law
Handelsrätt
Abstract: Laajalti tunnetun tavaramerkin haltijalla on suuri intressi suojata tavaramerkkinsä erottamiskykyä yleisesti ja myös sosiaalisessa mediassa. Vahva erottamiskyky takaa tavaramerkinhaltijalle korkeampia tuloja tuotteillensa tai palveluillensa sekä parempaa suojaa sekoitettavuutta vastaan edistäen kuluttajien mahdollisuutta löytää tavaramerkin haltijan tuote nopeasti. Tavaramerkin haltijalla on siten intressi puuttua erottamiskykyä heikentäviin loukkaustilanteisiin. Sosiaalinen media tuo lisäksi tilanteisiin omanlaisiaan piirteitä, kun palveluun ladattu materiaali leviää nopeasti ja hyvin laajalle. Tavaramerkin haltijalla tulisi olla nopeat ja tehokkaat keinot puuttua loukkaamisiin, jotta tavaramerkin haltijan oikeudet saataisiin parhaalla tavalla toteutettua myös sosiaalisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten tavaramerkit vesittyvät sosiaalisessa mediassa ja mitä yritykset voivat tehdä, jotta ne voisivat estää vesittymisen kokonaan tai ainakin vähentää sitä.


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record