Kahden pelaajakokemuskyselyn vertailu : Game Engagement/Experience Questionnaire

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201905212015
Title: Kahden pelaajakokemuskyselyn vertailu : Game Engagement/Experience Questionnaire
Author: Ahlqvist, Milka
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2019
Language: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201905212015
http://hdl.handle.net/10138/301913
Thesis level: master's thesis
Discipline: Kognitiotiede
Cognitive science
Kognitionsvetenskap
Abstract: Aiemmin lähinnä viihdyttämään tarkoitetut videopelit ovat nykyään toisille ammatti, toisille tapa opiskella ja joillekin jopa mahdollisuus kuntoutua. Silti pelaamisesta syntyvää kokemusta tutkimaan luotuja mittareita on validoitu varsin niukasti. Pelaajakokemus on käyttäjäkokemukseen (eng. user experience, UX) pohjautuva käsite, jolle ei vielä ole yhtä virallista määritelmää. Sen puuttuminen johtuu toisaalta suhteellisen nuoresta alasta, toisaalta hankalasta tutkimuskohteesta, jonka mittaamiseen perinteiset metodit eivät sovellu; siksi pelaajakokemusta mittaamaan on kehitetty monia erilaisia kyselyitä. Tutkielman tavoite oli vertailla keskenään kahta pelaajakokemusmittaria: kyselyitä Game Experience Questionnaire (GEQ, IJsselsteijn, de Kort, Poels, Jurgelionis ja Bellotti, 2007) ja Game Engagement Questionnaire (GEngQ, Brockmyer, Fox, Curtiss, McBroom, Burkhart ja Pidruzny, 2009). 39 testaajaa pelasivat kahta peliä kumpaakin noin kymmenen minuuttia ja vastasivat heti pelikertojen päätteeksi kumpaankin kyselyyn. Tulosten korrelaatioita tutkimalla haluttiin selvittää, mittaavatko kyselyt samaa asiaa, ja miten erityisesti kyselyiden samoin nimetyt skaalat suhteutuvat toisiinsa. Käyttämällä kahta erilaista peliä testattiin, säilyvätkö korrelaatiot pelin vaihtuessa, ja haluttiin varmistaa, että kumpikin kysely antaa erilaiset tulokset käyttäjäarvioiltaan ja oletettavasti pelattavuudeltaan eroaville peleille. Molemmat kyselyt erottivat pelit, mutta GEQ:lla mitattuna erot olivat vahvemmat. Tutkimus paljasti, että vaikka kyselyt ovat osittain päällekkäiset, eroja tuli näkyviin huonomman pelin kohdalla. Samoin nimetyt alaluokat eivät mittaa täysin samoja asioita, ja kumpaakin kyselyä olisi mahdollista kehittää sopivammaksi kaikenlaisille peleille. GEQ mittaa pelaajakokemusta monipuolisemmin, muttei ole yhtä vertailukelpoinen kuin unidimensionaalinen GEngQ.
Subject: pelaajakokemus
pelattavuus
käyttäjäkokemus
digitaaliset pelit
kognitiotiede


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record