Habsburg Female Regents in the Early 16th Century

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5701-0
Title: Habsburg Female Regents in the Early 16th Century
Author: Ylä-Anttila, Tupu
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts
Doctoral Programme in Language Studies
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2019-12-14
URI: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5701-0
http://hdl.handle.net/10138/307398
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Abstract: In this work, I examine the education of princesses and forms of female power in the 16th -century through three women of the Habsburg family – Margaret of Austria (1480–1530), Mary of Hungary (1505–58) and Juana of Austria (1535–73) – all of whom acted as regents for Emperor Charles V (1500–1558) either in the Netherlands or in Spain. Great hopes had been laid on Charles, in his youth, as the ruler who would unite Christendom and bring peace. Erasmus of Rotterdam dedicated his Institutio principis Christiani to Charles in 1516. My work asks, what happened when the Habsburg princes shared their power with their sisters and daughters? I argue that female regency in the Habsburg family needs to be considered as a form of queenship. The three princesses studied in this work reflect the changes in the expanding empire of Charles V. At the same time, the image of an ideal queen was evolving. One aspect of the queen-like regency was their status as childless widows combined with a motherly role towards royal children in their care. This, I argue, reveals how they used the regency to resist marriage plans, and in turn, remained unmarried to maintain their regency. This work gives a new interpretation to previous studies that have considered these women mainly as parts of the Habsburg imperial political machinery. Here, the means and limits of female political power are investigated by asking how they acquired the skills they needed for governing, persuading the emperor and arguing their viewpoint. I want to challenge the view of the princesses as exceptionally cultivated women and offer instead a more variable picture of how the regents, with inadequate education for ruling, faced the challenges of governing. The principle of hereditary rule gave the Habsburg princesses unforeseen possibilities as regents. However, all the dynasty's princesses were educated to become queen consorts. On the one hand, I study the influence of the regents’ advisors. On the other hand, I consider the impact of the contemporary ideals on queenship, as well as the influence of humanist thought and religious reformers. Through a case study of these three regents, my work shows how and with what tools the Habsburg women were able to act as alter-egos of the emperor and to adjust to the changing political situations. The princess regents’ correspondence forms the central part of the sources used for this work. The regency formally required the princess only to represent the authority of the absent ruler. The crucial role of the princesses was, nevertheless, to use their correspondence as the ruler’s connection to the region’s government. The correspondence was also their channel for persuasion and influence.Tutkimus esittää, että vastoin aiemmin vallinnutta käsitystä prinsessojen huolellisesta humanistisesta kasvatuksesta 1500-luvulla, Habsburg-suvun sijaishallitsijoina toimineet naiset eivät saaneet kasvatusta tulevaan rooliinsa. Keisarien Maksimilian I ja Kaarle V sijaishallitsijoina toimineiden prinsessojen Margareeta Itävaltalaisen (1480–1530), Maria Unkarilaisen (1505–58) ja Juana Itävaltalaisen (1535–73) kautta tutkimuksessa tarkastellaan, miten prinsessojen kasvatus ja hallitsemisen haasteet kohtasivat. Prinsessojen toimiminen prinssien sijaisina oli ristiriitaista uuden ajan alun kasvatusoppaiden valossa. Erasmus Rotterdamilaisen prinssinkasvatusopas, Institutio principis Christiani kuvaa miten hallitsemaan tarkoitttu poika on kasvatettava. Juan Luis Vivesin opas kristillisen naisen kasvatukseen, De institutione feminae christianae, sen sijaan korostaa kuinka tärkeää naisten on pitäytyä kodin piirissä. Prinsessaregentit olivat kuitenkin nimenomaan esikuvallisia kristillisiä naisia, joilla oli erittäin näkyvä yhteiskunnallinen rooli. Prinsessat kasvatettiin kuningatarpuolisoiksi ja oletus oli, että myös sijaishallitsijoina naiset vastasivat rooliltaan kuningatarta, tukien varsinaista hallitsijaa ja totellen tämän päätöksiä. Prinsessojen menestys tehtävässään riippui monitahoisista strategioista, joilla he täydensivät puutteellista kasvatustaan selvitäkseen hallitsemisen haasteista. Tutkimuksen ensimmäinen osa kattaa prinsessojen lapsuuden ja kasvatuksen, sekä heidän dynastiansa poliittisessa kontekstissa että huomioiden uuden ajan alun kuningattaruudelle asettamat ihanteet. Toinen osa analysoi regenttiprinsessojen hallituskausia heidän itse tuottamiensa lähteiden, varsinkin kirjeenvaihdon, kautta. Tutkimus osoittaa millaisilla tavoilla regenttiprinsessat käyttivät valtaa ja miten heidän kasvatuksensa vaikutti heidän vallankäyttöönsä. On myös ilmeistä, että koska prinsessaregenttejä ei nähty itsenäisinä hallitsijoina, heidän hallitustyöhönsä ei kohdistunut kovinkaan paljon konkreettisia odotuksia, ja näin ollen yksittäisille regenttiprinsessoille jäi tilaa toimia omien edellytystensä mukaan. Sijaishallitsijoina prinsessat pystyivät toimimaan kasvatuksensa, kokemuksensa ja neuvonantajiensa avulla sekä sukunsa, että itselleen tärkeiden asioiden puolesta, ja venyttivät aktiivisesti naisellisen vallan rajoja osana järjestelmää, jossa suku merkitsi enemmän kuin sukupuoli. Työ liittyy tutkimukseen, joka valottaa naisten roolia politiikassa ja yhteiskunnallisesssa toiminnassa yleensä, sekä tasapainottaa näkemystä Habsburg-suvun prinsessoista esimerkkeinä naisten menestyksestä jo renessanssiaikana.
Subject: Yleinen historia
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
HABSBURG.pdf 2.117Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record