Tommaso Fieschi Raggin renessanssimuotokuva : attribuoinnin teoriaa ja käytäntöä

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202010274344
Title: Tommaso Fieschi Raggin renessanssimuotokuva : attribuoinnin teoriaa ja käytäntöä
Author: Kaila, Ruth
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies 2010-2017
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2020
Language: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202010274344
http://hdl.handle.net/10138/320689
Thesis level: master's thesis
Discipline: taidehistoria
Art History
konsthistoria
Abstract: Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin taideteoksen attribuointia ja autentikointia sekä kirjallisuustutkimuksen että tapaustutkimuksen kautta. Kirjallisuustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia menetelmiä käytetään taideteoksen attribuointiin ja miten nämä menetelmät ovat muuttuneet ajan funktiona. Tapaustutkimuksen kohteena oli attribuoimaton ja entuudestaan tuntematon yksityisomistuksessa olevaa renessanssimuotokuva. Tavoitteena oli selvittää muotokuvasta mahdollisimman paljon tyypillisin attribuoinnin menetelmin. Attribuointiin ja autentikointiin on perinteisesti käytetty kolmea toisiaan tukevaa menetelmää: visuaalista ammattilaisen tarkastelua, provenienssin ja muun dokumentaation tutkimista sekä teknisiä menetelmiä. Asiantuntijan visuaalista arviota pidetään attribuoinnissa ensisijaisena. Tekniset menetelmät tuovat lisätietoa tutkittavista teoksista. Niiden avulla kuitenkaan harvemmin pystytään todistamaan teos tietyn taiteilijan työksi. Tekniset menetelmät kehittyvät jatkuvasti muun muassa digitalisaation ansiosta. Tekoäly ja koneoppiminen tuovat jatkuvasti aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja näkökulmia attribuutiotutkimukseen. Attribuoinnin lisäksi visuaaliseen tarkasteluun liittyy kysymys siitä, mitä tarkoitetaan taiteilijan autenttisella työllä. Renessanssimestarin signeeraus oli trademark, jolla työpajan työn laatu varmistettiin. Saattaa olla anakronististista nyt miettiä, mikä on mestarin autenttinen työ. Onko se sellainen, jonka hän on maalannut alusta loppuun, jonka hän on maalannut tärkeimmiltä osin vai jonka hän on luonnostellut? Jopa signeeraus saatta olla apulaisen käsialaa. Tapaustutukimuksessa analysoitiin Espanjan kuninkaan Filip II:n asiamiehen, pankkiiri Tommaso Fieschi Raggin muotokuvaksi todennäköisesti osoittautunutta renessanssitaulua visuaalisesti, historiallisen dokumentaation valossa sekä teknisin keinoin röntgenkuvien, infrapunakuvien, hyperspektrikuvien sekä pigmenttianalyysin avulla. Muotokuvan röntgenkuvat paljastivat, että noin kolmasosa teoksesta on päällemaalattu. Erityisesti löytyi maalipinnan alta nykyistä mustaa 1600-luvun espanjalaisen herrasmiehen pukua taidokkaammin maalattu värillinen 1500-luvun puku vaikuttavine valoheijastuksineen. Myös koko vasemmassa laidassa sijaitseva vaakuna teksteineen on myöhemmin lisätty. On epäselvää, milloin muutokset on tehty, mutta muun muassa krakelyyreihin menneen maalin perusteella tuntuisi todennäköiseltä, että eri versioiden välillä on kulunut aikaa. Löytynyt historiallinen dokumentaatio käsittelee lähinnä Fieschi Raggin henkilöhistoriaa. Sen perusteella Fieschi Raggi on ollut maineikkaan genovalaisen markiisisuvun merkittävin jäsen. Muotokuva tuntuisi kuuluneen laajempaan, vuoden 1640 aikoihin aloitettuun suvun muotokuvasarjaan. On mahdollista, että tutkittu muotokuva olisi maalattu jo aikaisemmin ja päällemaalaukset olisi tehty tässä yhteydessä.
Subject: attribuointi
autenikointi
renessanssimuotokuva


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record