The effect of reputation on trust decisions in inter-enterprise collaborations

Show full item record

Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-7912-2
Title: The effect of reputation on trust decisions in inter-enterprise collaborations
Author: Ruohomaa, Sini
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Computer Science
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Belongs to series: Department of Computer Science Series of Publications A - URN:ISSN:1238-8645
Abstract: Inter-enterprise collaboration has become essential for enterprise success. Competition between supply chains and networks of enterprises brings with it a need to participate in multiple collaborations simultaneously. We propose to increase the automation of the routine decision processes where possible, which reduces the cost and effort of collaboration establishment and management. Inter-enterprise collaboration builds on trust. Relying on autonomous partner enterprises for a joint venture creates uncertainty and risks, which must be balanced by a willingness to collaborate despite the loss of control. Trust decisions are first made on establishing the collaboration to ensure an acceptable balance between the risks of the commitment and its benefits to the participant. In addition, measures are taken during the collaboration in order to keep this balance. We define a trust management architecture where autonomous actors make automated, local trust decisions based on private policy. The decision-making process considers identified risks to assets as well as incentives, and learns from both first-hand and globally shared experience on the behaviour of business peers. While trust decisions help protect enterprise assets locally, a feedback loop through shared experiences also provides social pressure to respect contracts in the entire ecosystem. Trust decisions can be adjusted to different and changing business situations through policy configurations. Policy-defined routine decisions are automated, while others are passed to a human user. This system is a part of the Pilarcos collaboration management infrastructure, which includes services for partner discovery and interoperability checking, contract negotiation, breach detection and recovery. Our contribution encompasses the information model, algorithm and process for making multi-dimensional trust decisions, aggregation algorithms for past experiences, and methods for adjusting the trust decisions. We have implemented the architecture and analyzed its properties, such as adjustability and attack resistance. The results of this work can be utilized by the service provider enterprises through increased computational support for collaboration management, by operators in designing the infrastructure services, and to standardize best practices and create new collaboration patterns within business domains.Viime vuosina tietojenkäsittelyteknisten ratkaisujen soveltaminen liiketoiminnan tukemiseen on kohdannut useita muutoksia, kuten liiketoiminnallisen kilpailun siirtymisen yksittäisten yritysten välisestä verkostojen väliseksi, palveluperustaisten ratkaisujen lisääntymisen ja globaalistumisen. Muutoksen myötä yritysten järjestelmiin on kohdistunut enenevässä määrin vaatimuksia kyetä osallistumaan useisiin verkostoihin samanaikaisesti sekä poimimaan avoimilta palvelumarkkinoilta verkostoihin uusia mutta luotettavia palveluita. Toiminnasta muodostuu uudenlainen avoin palveluekosysteemi. Yksi olennaisista peruspalveluista, joita tällaisessa palveluekosysteemissä tarvitaan, on automatisoitu tuki luottamuksen hallintaan. Väitöstyön keskeisiin tuloksiin kuuluu menetelmä, jolla liiketoimintaverkostossa syntynyttä kokemustietoa jaetaan palveluekosysteemin osapuolille mainetietona, johon perustuen kukin osapuoli voi tehdä omat luottamuspäätöksensä, ja jonka ansiosta väärinkäytöksiä, kuten sopimusrikkoja, voidaan rajoittaa. Luottamus ei poista uhkia, vaan sallii järkevän riskinoton ajantasaisen tiedon varassa. Luottamuspäätös arvioikin yhteistyökumppanista itse havaittujen ja erilaisissa maineverkostoissa jaettujen kokemusten perusteella, onko yhteistyöhön ryhtyminen tai sen jatkaminen arvioidun riskin arvoista. Päätöksen tekee kukin yhteistyöprojektin osallistuja tahollaan itsenäisesti, yksityistä ja jaettua tietoa hyödyntäen. Väitöskirjassa esitetty luottamuksenhallintajärjestelmä kytkeytyy CINCO-tutkimusryhmässä aiemmin kehitettyihin tukipalveluihin, joihin kuuluu yhteistyökumppanien löytäminen, näiden tarjoamien palvelujen yhteentoimivuuden varmistaminen, sopimusneuvottelu sekä sopimusrikkojen havaitseminen ja niistä toipuminen.
URI: URN:ISBN:978-952-10-7912-2
http://hdl.handle.net/10138/32734
Date: 2012-05-04
Subject: tietojenkäsittelytiede
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
theeffec.pdf 4.489Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record