Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Anterior Future : Essays on Messianism, Anti-Rationality, and Mystical Language in Lettrism

Show full item record

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

Use this URL to link or cite this item: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-8000-5
Vie RefWorksiin
Title: Anterior Future : Essays on Messianism, Anti-Rationality, and Mystical Language in Lettrism
Author: Sjöberg, Sami
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies
Thesis level: Doctoral dissertation (article-based)
Abstract: The thesis essays examine the avant-garde movement known as lettrism, and the influence of medieval Jewish mysticism and messianism on its art. Most research in this area has focused on the history of lettrism but has disregarded the possibility of a Jewish influence. This volume offers the first detailed examination of the aesthetic, philosophical and practical implications and manifestations of religious mysticism, the Kabbalah, and messianism in lettrist poetics.

Lettrist poetry consists of glossographic writing with imaginary signs, which amalgamates pictorial and linguistic (literary) expression and makes a categorical distinction between these media impossible. By virtue of such a melange, the conventions involved in the mediation of meaning are undermined, and lettrist poetry appears nonsensical. Lettrist poetics applies themes such as ineffability, obscurity and nothingness, which derive from the Kabbalah. The use of these themes establishes an anti-rational theory of language, which regards the lacunae of meaning recurring in lettrist poems as essential poetic elements with respect to meaning. Furthermore, the lacunae evoke a potentiality of meaning. Such potential meaning differs radically from conventional conceptions of textual meaning through its temporal suspension. This suggests that lettrism adapts the futureorientedness of messianism on a linguistic level. Potentiality evokes literary structures that circumvent dualisms based on any straightforward presence or absence of meaning. In the essays comprising this thesis, such structures are illustrated by the notions of nothing (rien), 'void' (blanc) and the 'secret'.

Methodologically, the thesis introduces a theoretical device suitable for an examination of the aforementioned structures. The hermeneutics of the included middle extends the scope of hermeneutical inquiry to the potentiality of meaning. In addition to dialectical antinomic terms, the hermeneutics of the included middle acknowledges the middle both as a lack and as potentiality. In other words, any present lack of meaning is regarded as potential meaning and thus the poems themselves cannot be deemed meaningless.

The study therefore argues that lettrism adapts the structures of religious messianism and incorporates a religious component into the glossography and lacunae of poetry. The quasi-language of lettrist poetry becomes both the means by which the religious inclination is manifested and its mainstay.Tutkimuksen artikkelit tarkastelevat avantgardeliike lettrismiä sekä juutalaisen mystiikan ja messianismin vaikutusta taideryhmän tuotannossa. Valtaosa edeltävästä tutkimuksesta on keskittynyt lettrismin historiaan ja jättänyt mahdollisen juutalaisen vaikutteen huomioitta. Käsillä oleva väitöstyö on ensimmäinen systemaattinen tutkimus uskonnollisen kabbalamystiikan ja messianismin (esteettisistä, filosofisista ja käytännön) ilmenemistä lettrismissä.

Lettristinen runous muodostuu eri kieliä ja kirjoitusjärjestelmiä sekä kuvitteellisia merkkejä sekoittavasta kirjoituksesta, mikä sulauttaa kuvallista ja kielellistä ilmaisua tavalla, joka tekee kyseisten median kategorisesta erottelusta mahdotonta. Lettristinen runous vaikuttaa epäjärkiseltä, koska se kyseenalaistaa merkityksen välittämisen konventioita. Lettristinen poetiikka soveltaa kabbalasta juontuvia sanomattomissa olemisen , kielellisen hämäryyden ja ei-minkään teemoja. Kyseiset teemat kytkeytyvät antirationaaliseen kieliteoriaan, mikä kohtelee lettristien runoissa toistuvia merkityksen aukkokohtia keskeisinä poeettisina elementteinä merkityksentuotannon kannalta. Kyseiset aukkokohdat synnyttävät merkityksen potentiaalisuuden, joka eroaa radikaalisti tavanomaisesta tekstuaalisesta merkityksestä ajallisen jännitteensä vuoksi. Lettrismi soveltaa messianismin tulevaisuuskeskeisyyttä kielellisellä tasolla. Potentiaalisuus synnyttää kirjallisia rakenteita, jotka kaihtavat merkityksen läsnä- tai poissaoloon perustuvia kahtiajakoja. Väitöstutkimuksen artikkeleissa esimerkkeinä kyseisistä rakenteista toimivat ei-mikään, tyhjä ja salaisuus.

Väitöstutkimus esittelee uuden, edellä mainittujen kirjallisten rakenteiden tarkasteluun soveltuvan metodologisen välineen. Kolmannuuden hermeneutiikka laajentaa hermeneutiikan tulkintahorisonttia potentiaalisella merkityksellä. Kolmannuuden hermeneutiikka tunnustaa poissuljetun kolmannen vaikuttavan teoksen merkitykseen samanaikaisesti sekä puuttumisena että potentiaalina. Siten läsnä oleva merkityksen poissaolo tulkitaan potentiaalisena merkityksenä eikä siihen perustuvaa runoa voida kohdella merkityksettömänä.

Tutkimus argumentoi lettristisen runouden soveltavan messianismin rakenteita ja sisältävän uskonnollisen elementin, mikä käy ilmi runon monikielisyyden ja - merkityksisyyden sekä merkityksen aukkokohtien myötä. Lettristisen runouden kvasikieli näyttäytyy sekä uskonnollisen piirteen tukipilarina että keinona, jonka kautta kyseinen piirre tehdään näkyväksi.Les essais de cette thèse doctorale examinent le mouvement avant-gardiste lettrisme, et l'influence de la mystique juive médiévale et de messianisme sur l’art lettriste. La plupart des recherches dans ce domaine ont porté sur l'histoire de lettrisme, mais n'ont pas tenu compte de la possibilité d'une influence juive. Ce volume présente la première étude systématique des conséquences esthétiques, philosophiques et pratiques, et des manifestations de mysticisme religieux, la Kabbale, et le messianisme dans la poétique lettriste.

La poésie lettriste consiste en écriture glossographique avec des signes imaginaires, qui fusionne d'expression picturale et linguistique (littéraire) et rend impossible une distinction catégorique entre ces médias. En vertu d'un tel mélange, les conventions impliqués dans la médiation de sens sont compromises, et la poésie lettriste semble absurde. La poétique lettriste applique thèmes tels que l’ineffabilité, l'obscurité et le néant, qui découlent de la Kabbale. L'utilisation de ces thèmes propose une théorie antirationnelle de langue, qui concerne les lacunes de sens récurrentes dans les poèmes lettristes comme essentiels éléments poétiques. En outre, les lacunes évoquent une potentialité de sens. Une telle signification potentielle diffère radicalement des conceptions classiques de la signification textuelle par sa suspension temporelle. Ceci suggère que le lettrisme adapte l’orientation vers l’avenir du messianisme sur le plan linguistique. Potentialité évoque des structures littéraires qui contournent dualismes basés sur la simple présence ou l'absence de sens. Dans les essais compris dans cette thèse, ces structures sont illustrées par les notions de «rien», «vide» (blanc) et le «secret».

Sur le plan méthodologique, la thèse introduit un dispositif théorique adapté à un examen des structures mentionnées ci-dessus. L'herméneutique du tiers inclu étend la portée de l'enquête herméneutique de la potentialité de sens. En plus de dialectiques termes antinomiques, l'herméneutique du tiers inclu reconnaît le tiers à la fois comme un manque et comme potentialité. En d'autres termes, toute absence actuelle de sens est considérée comme signification potentielle et donc les poèmes eux-mêmes ne peuvent pas être considérés comme dénués de sens.

L'étude fait donc valoir que le lettrisme adapte les structures de messianisme religieux et intègre une composante religieuse dans le glossographie et les lacunes de la poésie. Le quasi-langage de la poésie lettriste devient à la fois un moyen par lequel l'inclination religieuse se manifeste et son pilier.
URI: URN:ISBN:978-952-10-8000-5
http://hdl.handle.net/10138/33364
Date: 2012-06-11
Copyright information: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account