Miten yhteisluomista verkkoympäristössä voidaan hyödyntää elintarvikkeiden tuotekehityksessä?

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry en
dc.contributor Helsingfors universitet, Agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten sv
dc.contributor.author Katunpää, Alina
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-202109103697
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/334243
dc.description.abstract Tässä tutkielmassa tarkastellaan virtuaalista yhteisluomista elintarvikealan tuotekehityksessä. Yhteisluomista hyödynnetään yhä enenevissä määrin tuotekehityksessä ja digitalisaatio tuo siihen uusia mahdollisuuksia. Lisäksi kuluttajat ovat aktiivisia jakamaan tietoa ja keskustelemaan tuotteista sekä toisten kuluttajien että yritysten kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten virtuaalista yhteisluomista voidaan hyödyntää elintarvikealalla, millaiset valinnat edesauttavat virtuaalisen yhteisluomisen toimivuutta ja millaisia ideoita kuluttajien työpajamuotoinen osallistaminen tuottaa. Tutkimus toteutettiin osana BIOFUN-tutkimus- ja tuotekehitysprojektia, jonka tarkoitus on kehittää uusia elintarviketuotteita vientimarkkinoille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin kahdeksan ideointityöpajan avulla. Työpajojen aiheina olivat kauraleivät ja välipalajuomat. Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee elintarvikealan tuotekehitystä, virtuaalista yhteisluomista sekä työpajamuotoista osallistamista. Tämän tutkimuksen mukaan virtuaalinen yhteisluominen voi tuottaa hyödyllistä tietoa elintarvikkeiden tuotekehitykseen. Virtuaalisen yhteisluomisen toimivuuteen vaikuttavat valinnat tehtävän sisältöön, toteutukseen ja osallistujiin liittyen. Avainasemassa on toimiva vuorovaikutus osapuolten välillä. Työpajamuotoinen osallistaminen virtuaalisesti mahdollistaa maantieteellisesti riippumattoman kommunikaation kuluttajien kanssa, mutta virtuaalinen kanssakäyminen vaikeuttaa keskustelun luontevuutta. Jatkossa virtuaalista työpajamuotoista osallistamista voisi tutkia osana pidempiaikaista tuotekehitystä yritystoimijan kanssa. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.subject Yhteisluominen
dc.subject kuluttajan osallistaminen
dc.subject tuotekehitys
dc.title Miten yhteisluomista verkkoympäristössä voidaan hyödyntää elintarvikkeiden tuotekehityksessä? fi
dc.title.alternative How can online co-creation be exploited to food product development? en
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-202109103697
dc.subject.specialization Elintarviketalous fi
dc.subject.specialization Food Economy en
dc.subject.specialization Livsmedelsekonomi sv
dc.subject.degreeprogram Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelma fi
dc.subject.degreeprogram Master's Programme in Food Economy and Consumption en
dc.subject.degreeprogram Magisterprogrammet i livsmedelsekonomi och konsumtion sv

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Alina_Katunpaa_Pro_Gradu_2021.pdf 1.715Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record