Une analyse de l’enseignement des compétences interculturelles dans les manuels de français pour les finnophones Escalier 3 et Escalier 4

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202202151261
Title: Une analyse de l’enseignement des compétences interculturelles dans les manuels de français pour les finnophones Escalier 3 et Escalier 4
Alternative title: Analyysi kulttuurienvälisten kompetenssien opettamisesta ranskan kielen oppikirjoissa Escalier 3 ja Escalier 4
Author: Greed, Emma-Liisa
Other contributor: Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta
University of Helsinki, Faculty of Arts
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2021
Language: fre
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202202151261
http://hdl.handle.net/10138/340282
Thesis level: master's thesis
Degree program: Kielten maisteriohjelma
Master's Programme in Languages
Magisterprogrammet i språk
Specialisation: Ranskan kieli ja ranskankielinen kulttuuri
French Language and French Speaking Culture
Franska språket och franskspråkig kultur
Abstract: Tässä tutkielmassa tarkastellaan kulttuurienvälisiä kompetensseja (intercultural competences) ja niiden esiintymistä suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Tutkin ja analysoin oppikirjoja Escalier 3 ja Escalier 4, joita käytetään lukioiden ranskan opetuksessa. Tutkimuksessa jaottelen kirjan tehtävät kulttuurienvälisiä kompetensseja sisältäviin ja ei-sisältäviin. Käyn läpi kirjojen tehtävistä löytyvät kulttuurienväliset kompetenssit käyttäen perustana Michael Byramin viiden kulttuurienvälisen kompetenssin mallia vuodelta 1997 (savoirs, savoir être, savoir comprendre, savoir apprendre/faire, savoir s’engager). Oppikirjojen tehtävistä poimin ne tehtävät, joissa esiintyi vähintään yhtä kulttuurienvälistä kompetenssia. Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjojen tehtävistä yli puolet sisälsi vähintään yhden kulttuurienvälisen kompetenssin. Eniten esiintyi vuorovaikutukseen perustuvaa kompetenssia savoir faire ja toisen kanssa samaistumiseen perustuvaa kompetenssia savoir être.Vähiten ilmeni kompetenssia savoir s’engager, joka perustuu kriittiseen kulttuuriseen tietoisuuteen.
Subject: Ranska vieraana kielenä
français langue étrangère
kulttuurienväliset kompetenssit
oppikirja
ranska


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Greed_Emmaliisa_tutkielma_2021.pdf 1.497Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record