Kehittämistutkimus: Ongelmalähtöinen kokeellinen korkeakouluopetus

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-8149-1
Title: Kehittämistutkimus: Ongelmalähtöinen kokeellinen korkeakouluopetus
Author: Rautiainen, Jukka
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Chemistry
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2012-09-21
URI: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-8149-1
http://hdl.handle.net/10138/35090
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Abstract: The main object of this study was to develop a learning environment that would promote students interests in higher education of chemistry. The study was guided by the theories of problem-based learning and inquiry. They acted as a theoretical guideline to this study. This thesis consists of three parts that include all together six phases. The first part, the requirement analysis, defines the need for a meaningful learning environment in higher education of chemistry by a survey concerning curriculums. In the second part, a new problem-based learning environment is developed for the laboratory studies of chemistry for one group at university of applied sciences and one group at university. In the third part, based on the research results, a new learning environment for chemistry was developed for higher education. In the last part of the research one group participated from the university of applied sciences and two groups from the university. Both qualitative and quantitative research methods are combined in research. Development was observed comprehensively with the help of research methods. The main question of this study is what kind of problem-based learning environment in higher education of chemistry is both useful and interesting to students in higher education. The answer to this main question was received by analyzing the survey materials and the learning environments. All together 26 chemistry teachers and 38 students from universities of applied sciences and universities took part on the study. The material was analyzed by content analysis and statistical methods. The reliability of the research was ensured by Cohen´s kappa coefficient. This research shows that students find problem-based learning environment both interesting and useful. Thorough introduction and a scenario based on a true case are keys to an interesting learning environment. Tutor/chair must take an active role in guiding the interaction. As a whole the research gave new information about development of new problem-based learning environment. A new interesting problem-based learning environment was developed in this study. It utilizes the real life environmental problems in higher education. The learning environment is suitable for different fields of chemistry in higher education.Korkeakoulujen on kehitettävä toimintaansa siten, että ne ovat kiinnostavia opiskelupaikkoja. Kemian opetuksen kiinnostavuutta on parannettava, sillä opiskelijoilla on usein sitoutumisongelmia opintoihinsa, mikä näkyy opintonsa keskeyttäneiden ja alaa vaihtaneiden suurena määränä. Kemian korkeakouluopetukseen tarvitaan opiskelijoita kiinnostavia uusia lähestymistapoja. Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli kehittää opiskelijoiden kemian kiinnostusta tukeva ongelmalähtöinen kokeellinen oppimisympäristö. Tieteellisen peruslähtökohdan muodostavat ongelmalähtöinen ja kokeellisuuden oppiminen, oppimisympäristön hyödyllisyys ja kiinnostavuus, kokeellinen opetus ja sen kiinnostavuus sekä ympäristöanalytiikan kokeellinen opetus. Tutkimus koostuu kolmesta kehittämisosasta, jotka sisältävät yhteensä kuusi tapaustutkimusta. Päätutkimuskysymyksenä on, minkälainen on opiskelijoista hyödyllinen ja kiinnostava kokeellinen ongelmalähtöinen oppimisympäristö kemian korkeakouluopetukseen. Vastaus tähän kysymykseen saatiin analysoimalla kuuden tapaustutkimusten aineistot. Kehittämistutkimuksessa saatiin uutta tietoa kolmesta aiheesta: (1) uudesta oppimisympäristöstä, (2) kehittämisprosessista ja (3) ongelmalähtöisestä opiskelijoita kiinnostavasta kokeellisesta opiskelusta. Kehitetyssä oppimisympäristössä käytetään ongelmalähtöisen oppimisen kuuden askeleen menetelmää. Kehitetty ongelmalähtöinen kokeellinen oppimisympäristö oli suurimmasta osasta korkeakouluopiskelijoista kiinnostava ja hyödyllinen. Huolellinen perehdytys ja tositapahtumiin perustuva virike olivat opiskelijoiden mielestä olennaisia kiinnostavassa oppimisympäristössä. Kuten aiemmissa tutkimuksissa ongelmalähtöinen oppimisympäristö innosti opiskelijoita kemian opiskeluun ja lisäsi kemian kiinnostavuutta. Kehitettyä oppimisympäristömallia voidaan soveltaa kemian ja muiden luonnontieteiden opetukseen korkeakouluissa. Se tuo uuden lähestymistavan kokeelliseen korkeakouluopetukseen, ja voi tukea opiskelijoiden sitoutumista paremmin kemian korkeakouluopiskeluun.
Subject: kemia
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
kehittam.pdf 1.939Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record