Образы вышивки и обрядовая семантика текстиля в традициях Карелии

Show full item record



Permalink

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9716-4
Title: Образы вышивки и обрядовая семантика текстиля в традициях Карелии
Author: Survo, Vera
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies, kansatiede / этнография
Publisher: Helsingin yliopisto
Date: 2014-02-21
Language: ru
Belongs to series: Kansatieteellisiä tutkimuksia Helsingin yliopistossa - URN:ISSN:2341-5703
URI: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9716-4
http://hdl.handle.net/10138/42529
Thesis level: Doctoral dissertation (monograph)
Abstract: The work is devoted to the traditional embroidery of peoples of Karelia (Olonets province),primarily of the Russians, in the context of the way of life in peasant culture. The subject of the research is the traditional embroidered textile of the peoples of Karelia as a cultural and historical phenomenon. This study is based on my fieldwork trips carried out from 1986 to 2011 in the regions of the Russian North, in addition to accessing museum collections preserved in Russia and Finland. The theoretical basis was developed by the researchers, considering the ornament as a special language of culture, a symbolic way of communication, and a thing, a rite as coded ways of expressing of myth. These codes (code of objects, code of actions), along with the verbal (verbal code) express a common meaning and are in a complex relationship. Therefore, to understand the symbolism and the features of traditional existence of embroidery and ornament, the semantics of which is capable for decoding, the author uses people's knowledge, ritual practices, folklore, etc. The use of the comparative-historical method in chronological and local-regional aspect makes it possible to compare the local Russian population groups, their relationship with the Finno-Ugric peoples, as well as to reveal the regional specificity of the embroidery of Russian population of Karelia against the all-Russian ethnic group. With consideration for local features, the author considers the material, coloration, embroidery techniques and gives the classification of ornament and semantics of traditional images. The research deals with symbolic and utilitarian functions of the technological process for the preparation of decorated canvas (from flax cultivation to finished embroidery), the use of textiles in traditional ritual practices, i.e. the historical background, at the time when the embroideries existed, is presented in detail. The manufacture of embroideries is a synthesis of practical and symbolic actions, wherein the following factors are visible: the ideas of fertility, the spinning of life's yarn, visions of the afterworld, and ability to influence the general world order. The function of the handicraft was to introduce the traditional norms and values; it contains archaic traces of transitional rituals, a form of preparation for marriage. Embroidery served as means of sacralizing space, it was a kind of incantation. The canvas personified the idea of the road and transition to other world. In the changed conditions of life the symbols of folk art are able to be actualized and to recode again. Now the traditional symbols of embroidery as part of the cultural heritage of the peoples of Karelia are subject to yet another actualization and recoding, acquiring new configurations, meanings and means for their execution. Although ritual gift exchange figures prominently in Karelian traditions, certain ancestral objects (icons, cloths, etc), which would be categorized as inalienable because of their distinct sacred significance, are kept out of the giving process. Nowadays, traditions as such have a corresponding significance in the transmission of cultural memory.Tutkimus käsittelee entisen Aunuksen kuvernementin (nykyään Karjala ja osa Arkangelin aluetta) kansanomaisen kirjonnan symbolisia merkityksiä: kirjotun tekstiilin valmistamista, sen rituaalista käyttöä ja perinteisen käsityön merkitystä nykypäivänä. Työn pohjana ovat monipuoliset arkisto- ja museolähteet sekä laaja kenttäaineisto vuosien 1986-2011 matkoilta. Perinteinen maailmankatsomus heijastuu kansantaiteeseen, joka sisältää monipuolista tietoa valmistajien myyttisistä ja uskonnollisista mielikuvista. Kansanomaiset esineet kertovat etnisistä kontakteista ja rituaalimerkityksistä. Venäjän Karjalassa on vuosisatoja asunut rinnan itämerensuomalaista väestöä ja slaaveja. Nykyiset karjalaiset, vepsäläiset ja pohjoisvenäläiset ovat heidän jälkeläisiään. Kirjonta oli suosittua sekä karjalaisilla ja vepsäläisillä että venäläisillä Vienanmeren rannalla, Äänisniemellä ja Puudozin alueella. Entisen Aunuksen läänissä kirjonnan ornamentiikka oli historiallisesti monikerroksinen ilmiö. Sen tunnusomaisia piirteitä olivat värien käyttö, kirjontakuvioiden tulkinnat ja kirjontamenetelmät. Kirjontakuviot eivät olleet satunnaisia, vaan ne säilyttivät niihin kätkeytyneet merkitykset ja siksi toimivat rituaalisina symboleina vuosisatojen saatossa. 1930-luvulla talonpoikaiselämä muuttui, pellavanviljely loppui. Kirjontataidon kokema raju muutos ja sen katoaminen ovat yhteydessä teollistumiseen ja kaupungistumiseen. Pellavan käsittelyä säestäneet riittilaulut jäivät syrjään maatalouden koneellistumisen myötä. Kirjonnan merkitys symbolisena toimintona unohtui. Vanhoista esineistä sellaisenaan tuli perhemuistoja, mikäli ne lainkaan säilyivät. Kun kirjontakuviot menettivät merkityksensä ja käyttöyhteytensä, pelkän tekstiilin symbolisuus tuli ajankohtaiseksi. Nykypäivään saakka riiteissä on käytössä pääasiassa tehdasvalmisteisia vaatekappaleita, pyyheliinoja tai pelkkiä kangaspalasia. Tällaisilla lupauslahjoiksi tarkoitetuilla esineillä ornamentin korvasivat ulkoisesti vaatimattomat merkit, joilla on yhtä lailla symbolista suhdeverkostoa koodaava merkitys (esim. kankaalle ommeltu ristinmerkki ja kuulakärkikynällä kirjoitettu rukous). Tekstiilien käyttö on saanut jatkoa myös käsityön harrastajien piirissä, jolloin perinteellä ja mielikuvilla siitä on sellaisenaan luovuttamattoman osan , kulttuurisen muistin välittämisen tarkoitus.
Subject: kansatiede
Rights: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
survo_dissertation.pdf 7.129Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record